Universitetet i Stavanger og Vitenskapsakademiet i Stavanger inviterte nylig til en ny-utstilling av en rekke Kjell Pahr-Iversen-verk som universitetet har hatt i eierskap siden midten av 70-tallet.
Serien heter «Uten tittel» og en gulfarge er fremtredende i mange av dem.
I tillegg har UiS et større verk med mye rødt, som til daglig henger i Kjølv Egelands hus.
Flyttet på
Det var i forbindelse med åpningen av Distriktshøgskolen i 1975 at høgskolen så etter en fremtredende lokal kunstner som kunne prege bygningene. Valget falt på Pahr-Iversen. En rekke middels store bilder ble da kjøpt inn.
Disse bildene ble den gang spredt og hang rundt på mange forskjellige steder, også i forelesningssaler hvor det ble undervist.
Det var først da høgskolen ble til universitet og Arne Rettedals hus ble bygd og åpnet i 2006, at bildene ble samlet. Da ble de plassert i styrerommet og i foajeen utenfor – lyse rom i 4. etasje.
Stolt eier
Rektor Marit Boyesen innledet og åpnet symposiumet og ny-utstillingen med å påpeke hvor heldige vi er, vi som jobber her, som er omgitt av disse lyse, gule og optimistiske verkene.
– Vi er stolt eier av en fantastisk serie som stråler vitalitet. Nå ønsker vi at disse bildene som henger gjemt oppe i 4. etasje, s skal bli sett av flere, sa Boyesen.
For anledningen – og fram til utpå nyåret – er bildene nå utstilt i den store foajeen i Arne Rettedals hus, tilgjengelig for publikum.
Betryggende plassering
– Det er betryggende at disse verkene er i universitetets eierskap, forteller kunstneren som fyller 80 år dette året og som har deltatt på flere jubileumsarrangement det siste året. Han gleder seg over at bildene er i UiS sitt eierskap.
– Jeg synes bildene mine passer inn på et universitet, passer inn i et universitets humanistiske ånd.
Han var også begeistret over å se bildene henge i «riktig» rekkefølge.
– Da jeg malte dem ble de skapt i en fortløpende prosess, og her ser vi bildene i ett drag. Vi ser dem i riktig rekkefølge, påpekte kunstneren.
Han likte godt å se kunsten sin opp mot den nordiske arkitekturen med den brutalistiske betongen.
– En form for raffinering av den rå betongen.
Bok- og filmpresentasjon
På symposiumet deltok konservator Janeke Meyer Utne fra Lillehammer kunstmuseum og kunstkritiker Trond Borgen. Meyer presentere nyutstillingen og Borgen presenterte sin nyskrevne bok om Pahr-Iversen og hans kunst.
I tillegg viste Eirik Voktor utdrag fra en film om kunstneren, «Rødt speil», som han holder på å ferdigstille.
På programmet stod også en samtale mellom maleren Pahr-Iversen og dikteren Helge Torvund.
Tekst: Karen Anne Okstad