Skolelaboratoriet ringer inn til første time


- Skolelaboratoriet skal være UiS sitt vindu ut mot skolen, sier Inge Christ om det nye tilbudet på Ullandhaug - det femte laboratoriet i sitt slag her til lands. «Skolesjefen» forteller at lærere som underviser i realfag i grunnskolen og videregående er den viktigste målgruppen.

- Vi kartlegger nå kompetansen ved UiS og behovet i næringslivet for å finne ut hvilke fag skolelaboratoriet skal prioritere, og som elevene i videregående etter hvert vil få tilgang til på mobilen.

Skolelaboratoriet gjør opptak av forskningen som skjer på UiS. I første omgang ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet - TekNat. Første opptak er allerede gjort ved Institutt for matematikk og naturvitenskap (IMN) og handler om biogass.

De andre instituttene på TekNat er forespurt om å delta i til sammen seks planlagte videoer. Disse vil i første omgang bli lagt ut på skolelaboratoriets YouTube-kanal, der julekalenderen fra i fjor ligger ute med spennende fysikkeksperiment. Opptakene gjøres av universitetets avdeling for utvikling av digitale læremidler - NettOp.

Forskningsformidling

- Jeg tror programmene våre vil ha interesse også utover vårt primærpublikum, som er elever og lærere i videregående skoler. Folk flest synes fysikk og andre realfag er moro. Det angår hverdagen vår og ting vi normalt ikke tenker på som fag.

Så langt har skolelaboratoriet vært gjennom en konsolideringsfase, og planen er å produsere program fra alle instituttene ved TekNat.

- Først ut er Biogass ved Institutt for matematikk og naturvitenskap (IMN) og så går det slag i slag, forteller Christ.

Skal motivere til utdanning og forskning

- Formålet med skolelaboratoriet er å motivere til utdanning og forsking og å presentere de forskjellige studievalgene for elevene i videregående.

- NettOP har streamet mye av aktiviteten vår og dette er nå gjort tilgjengelig for elevene i videregående. Intern opplæring, gjenbruk og tilgjengelighet er stikkordene for tilbudet vårt, som har vært testet ut i en pilot med St. Svithun, St. Olav og Dalane Videregående, sier Christ.

Han kan melde om stor pågang fra skolene i distriktet for å besøke laboratoriene og at UiS i størst mulig grad prøver å få dette til, men at skolelaboratoriet sine videoer vil langt flere kunne få et innblikk i fakultetet sine aktiviteter og tilbud enn gjennom tradisjonelle besøk, som er tidkrevende.

Lærerutdanningen viktig

- Skolelaben er med andre ord en slags virtuell dør til UiS sitt mangfoldige tilbud som stadig utvides. Selv om vi er små i forhold til konkurrentene inkluderer vi til gjengjeld alle realfag - kjemi, matte, fysikk og biologi, forteller Christ stolt.

- Dette har sammenheng med at UiS har lærerutdannelse. Tilbudet vårt omfatter grunnskole-pensum og på sikt ser jeg for meg at vi kan bli fire-fem medarbeidere i skolelaboratoriet, på størrelse med det Bergen har i dag, sier Christ, og forteller at han etter tjue år i lærerutdanningen var mer enn klar for å kaste seg ut i en helt ny type formidling.

Han legger til at en viktig del av «formidlingspakken» er samarbeidet med Oljemuseet, Vitensenteret i Sandnes og Jærmuseet og at en del tema som ikke nødvendigvis er strengt knyttet til pensum vil bli tilgjengelig gjennom en videoblog.

I Europa har skolelaboratorium til dels lange tradisjoner og Christ tror vi kan ha mye å hente derifra. Han ser derfor fram til å besøke Aalborg Universitet for å se hvordan de arbeider der.

- Noe av det jeg setter størst pris med dette arbeidet er tilbakemeldingen fra elever og lærere som har gjennomført forsøk på skolen, forteller Christ, mens han setter på seg vernebrillene og gjør seg klar til neste opptak i arbeidet med å åpne dørene inn i fysikkens og kjemiens forunderlige verden.

Tekst og foto: Lars Gunnar Dahle


Sist oppdatert av Elin Nyberg (01.02.2017)

Skriv ut artikkel print symbol