Fikk innblikk i konservatoriets fortid, nåtid og fremtid


Institutt for musikk og dans feiret 70-årsjubileum forrige uke. Under arrangementene, som varte fra torsdag til søndag, ble publikum invitert med inn i konservatoriets fortid og de fikk også et lite frampek på hva som venter i fremtiden.

Fra og med torsdag til søndag forrige uke feiret Institutt for musikk og dans (IMD) 70-års sammenhengende drift. Markeringen startet med kaker og festivitas for studenter og ansatte på selve bursdagen torsdag 27. august, før det var duket for kunstfaglig forum fredag og festforestilling lørdag. Jubileumsfeiringen ble avsluttet med tre ulike foredrag samt en foredragskonsert søndag.

Utdanning lønner seg
Forrige fredag mellom klokka 13:00-15:30 ble det arrangert et kunstfaglig forum i Bjergsted i forbindelse med markeringen av jubileet. Temaet for forumet var «Konservatoriets nåværende og fremtidige innhold, funksjon og samfunnsoppdrag», og Peter Tornquist, Per Mangset og Erik Fossåskaret gav publikum et blikk inn i konservatorienes fremtid med sine foredrag.

Instituttleder Dag Jostein Nordaker åpnet forumet med å snakke om en NIFU-rapport der det ble sett på inntektsforholdene til avgangsstudenter i musikk. Det viste seg at 96 prosent med mastergrad fikk relevant arbeid 1 år etter studiene, forklarte Nordaker og viste til at det trolig lønner seg å ta utdanning for å klare seg bra som musiker.

– Må utvikle oss
Peter Tornquist er komponist og rektor ved Norges musikkhøgskole (NMH). Han snakket i sitt innlegg om hvordan Norges musikkutdanninger må utvikle seg i takt med samfunnsutviklingen for å forhindre å bli dinosaurer.

– Hvordan ser fremtiden ut og hva venter oss som musikkutdanningsinstitusjon? På NMH har vi gått i gang med å finne frem til en ny strategi som vi har valgt å kalle «I samspill - strategi 2015-2015». I denne strategien har vi oppsummert hva vi tror vil være de viktigste brikkene i tiden fremover, sa Tornquist.

Studenten er nøkkelen
I NMHs nye strategi vil studenten være i førersetet. Tornquist snakket om hvordan NMH som utdanningsinstitusjon skal være kartleser for studenten, stake ut en kurs og sørge for at studenten kommer seg trygt frem, men at det er studenten som selv må holde hendene ved rattet og få jobben gjort.

– Studenten er nøkkelen her, men morgendagens studenter er ikke den samme som i dag. Vi må finne en måte å sette studentenes kunstneriske identitet i front der studentenes perspektiv er førende –  det krever nye læringsformer og et høyt læringsutbytte. Studietilbudene må også være tilpasset et musikkliv i endring, sa han.

Samspill mellom kunst og vitenskap
Tornquist var i tillegg opptatt av rekruttering og hvordan man kan rekruttere nye studenter med ulik kunstneriske og kulturelle referanser innen sjangre, uttrykk og etnisitet. For å skape innsikt og fornyelse må også kunst og vitenskap være i samspill, ifølge Tornquist. Og det krever at den musikkfaglige kunnskapsfronten blir flyttet på.

– Vi må prioritere prosjekter hvor samspillet mellom kunst og vitenskap står sentralt, og det vil også være viktig med sterke fagmiljøer som viser en tydelig identitet og en vilje til fornyelse. I tillegg må studentene i større grad være deltakere og aktører i fagmiljøet. Studenten må være i front, sa Tornquist som avsluttet med å snakke om at kulturen i større grad må være preget av samhandling og deling.

Digitalitet i musikkopplæringen
Førsteamanuensis Erik Fossåskaret ved UiS mente at digitalitet bør få en bredere plass i musikkopplæringen, både når det kommer til produksjon og formidling.

– Komponistens rom ser jo alldeles annerledes ut enn det gjorde i den tiden han satt med et klaver og notepapir. Ikke kun har mine barn sluttet å kjøpe CD-er. De har kastet ut CD-spillerne. Mine hundre legendariske innspillinger i Classiconserie har ingen arvinger. Det bør komme mere spesifikke bransje- og sjanger-studier. Hva har kollaps i CD-salget å si for inntektene til musikkbransjen?

Han snakket videre om hvordan konservatoriene har lang internasjonal tradisjon med egne europeiske konservatorieråd og internasjonal musikkråd. Fossåskaret mener at dette er en viktig forankring som ikke må vannes ut med tilpassing til helt andre bleke og anemiske universitetsrammer.

– Velg profesjonslojaliteten fremfor byråkratiorienteringen, oppfordret han.

Viste mangfoldet
Lørdag var det duket for festforestilling i Lille konsertsal i Bjergsted. Der fikk publikum bli med inn i instituttets nåtid og se hva som foregår av aktiviteter på IMD. Instituttleder Dag Jostein Nordaker åpnet med å snakke om hvordan instituttet har gått fra 65 til 220 studenter på 30 år og at han er stolt over hva IMD står for. 

Under festforestillingen var det ulike innslag som på hver sin måte viste mangfoldet til IMD. Det var blant innslag med innhold av eksprementeriell jazz, samtidsdans, klaverstykker samt strykeorkester. Studentene Camilla Schnack Tellefsen og Jørn Ravndal fremførte dansekoreografien «Er dette meg?» som ble koreografert av medstudent Karoline A. Kvinnesland. Bakgrunnen for koreografien var temaet kroppspress og det å oppleve at man har mistet fotfestet.

Tidligere student opptrådte
Også tidligere student ved IMD, mezzosopranen Ann-Beth Solvang tok turen til Bjergsted og Stavanger for å opptre på festforestillingen. Hun gjør stor suksess som mezzosporan i både innland og utland. Hun fremførte ulike stykker av Hugo Wolf sammen med Erling R. Eriksen som akkompagnatør.

Førsteamanuensis Gisela Herb fremførte «2 Klavierstücke (op. posth)» på klaver, og førsteamanuensis Daniel Röhm og professor Erling R. Eriksen fremførte klaverstykket «Haydn-variasjoner op. 56b (versjon for to klaver)» sammen. 1B1 avsluttet hele forestillingen sammen med Ann-Beth Solvang og med dirigering av Morten Wensberg på «Dido and Aeneas: When i Am laid in earth» av Henry Purcell i tillegg til «Strykerkvartett nr. 8» av Dmitrij Sjostakovitsj.

Tilbakeblikk på historien
Markeringen ble avsluttet søndag med et tilbakeblikk på IMDs historie som et musikkonservatorium. Professor emiritus Arnfinn Bø-Rygg holdt foredraget «Fundament for, verdier og innhold i Edvin Eikenes sitt musikkonservatorium». Bø-Rygg fortalte om hvordan det var å studere under Edvin Eikenes og være student ved Stavanger musikkonservatorium. 

Etter Bø-Ryggs foredrag holdt Hild Sørby fordraget «Ramslandsamlingen: Innhold og form. Hvorfor ble byens største private kunstsamling donert til konservatoriet?». 

De tidligere studentene ved Stavanger musikkonservatorium Arnfinn Bø-Rygg og Gunnar Sama avsluttet hele jubileumsmarkeringen med å ta med publikum tilbake til «stua» til Edvin Eikenes. De holdt en fordragskonsert med diverse utdrag fra klaveraftener de var med på som studenter på den tiden.

 

Tekst og foto: Maria Gilje Torheim

 

 


Sist oppdatert av Maria Gilje Strand (02.09.2015)

Skriv ut artikkel print symbol