Studentprosjekter i vinden


Lag en vindturbin, et solcellepanel eller en sorteringsmaskin for Twist-sjokolader. Slik ser bacheloroppgavene ut når Yaaseen Amith lager dem.

Overingeniøren nøyer seg ikke med å lære byggstudentene sine grunnleggende ingeniørverktøy. Amith vil også sende dem ut i arbeidslivet med erfaring fra konkrete prosjekter.

– Det er svært nyttig å måtte fysisk bygge noe, i tillegg til å lære det teoretiske grunnlaget og lage en plan for det. Det er også en type erfaring som arbeidsgiverne verdsetter, sier han.

– Vanskeligere
Ola Sirevåg avla bacheloroppgaven sin i vår. Sammen med to andre studenter bygget han en liten vindturbin som lader opp bilbatterier.

– Det er mye artigere enn en rent teoretisk oppgave, men også vanskeligere. Vi måtte finne ut alt sammen selv, og prosjektet førte oss innom både elektronikk og aerodynamikk. Det røyk noen sikringer underveis, men vi lærte masse, sier Sirevåg.

Flere prosjekter
I år utvider Amith tilbudet til å omfatte flere og mer tverrfaglige prosjekter. Ett av prosjektene som tilbys, innebærer å lage et solcellepanel.

En maskiningeniørstudent skal bygge det mekaniske, mens en elektro- eller ein datastudent utvikler det elektroniske. I tillegg skal en økonomistudent lage en entreprenørskapsplan for produktet.

Oppgaver i å lage en el-sykkel og en Legomaskin som sorterer sjokoladekonfekt vil også bli gitt til tredjeårsstudenter på ulike bachelorprogram.

Noe man husker
Ett av målene for UiS i perioden fram til 2020 er å få nyskaping og entreprenørskap inn i alle studieprogrammer. Det er en strategi Amith støtter helhjertet opp om.

Hans mål er at flest mulig skal få sjansen til å arbeide sammen i prosjekter for å lage virkelige produkter.

– En teoretisk bacheloroppgave har lett for å bli tørr og glemt. Det å bygge noe fra grunnen, det er noe man husker, sier han.

Denne saken sto på trykk i Univers nr 3, 2012.


Sist oppdatert av Leiv Gunnar Lie (08.04.2013)

Skriv ut artikkel print symbol