Erling Sandmo om opera og politikk


Erling Sandmo er historiker, radioprogramleder og musikkritiker. Torsdag 18. november kommer han til Arkeologisk museum for å snakke om Gustaf III og transformasjonen av politikk og musikk.

Professor Erling Sandmo ved Universitetet i Oslo er spesialist på kriminalhistorie, mentalitetshistorie i tidlig nytid, rettshistorie og klassisk musikkhistorie. Han har vært programleder i en rekke radioprogrammer på P2 om og med klassiske plateinnspillinger. 

Torsdag 18. november, kl. 1900-2030 kommer han til Arkeologisk Museum ved UiS for å holde et foredrag med tittelen: Gustaf III og transformasjonen av politikk og musikk.

Teaterkongen
Gustav III har i ettertid ofte blitt oppfattet som en underlig og kanskje svakt latterlig konge på grunn av sin alt for intense interesse for teater, opera og maskespill: Han var en hersker som brukte mye av tiden sin på å skrive operalibretti og på å omgås komponister. Men ser vi på de operaene selv, på deres temaer og omgivelser, og på tidens debatter om hvilken virkning musikk kunne ha på sitt publikum, blir operainteressen mindre uskyldig, mindre rar og mer moderne, forteller Sandmo.

Historieprofessoren vil i foredraget se teaterkongen i lys av historisk kultur og av Michel Foucaults teorier om forholdet mellom makt og subjektivitet.

Politikk og opera
Sandmo disputerte i 1998 på avhandlingen ”Slagsbrødre: En mentalitetshistorisk studie om fenomenet vold i Norge i første del av 1600-tallet”. Blant mye annet har han også utgitt et bind i bokverket om Høyesteretts historie (perioden 1905-65).

Sandmo er deltaker i det tverrfaglige prosjektet Power mise-en-scène, om dynamikken mellom politikk og musikkdramatikk på slutten av 1700-tallet. Han er i ferd med å skrive en monografi om kong Gustaf IIIs transformasjon av politikken til en form for opera.

Møtet er åpent for alle. Gratis adgang.

Arr.: Vitenskapsakademiet og Forum for historie, kultur og samfunn.
 


Sist oppdatert av Karen Anne Okstad (17.11.2010)

Skriv ut artikkel print symbol