UiS rekrutterer med sosiale medier


Over 1000 ivrige deltakere har vært med på nettkonkurransen på www.uis.no. Fredag blir det show med kåring av vinnerne.

Med mer enn 1050 deltakere, 41.000 unike besøk og 221 000 klikk i løpet av vinteren, må konkurransen ”Hvem er hva?” sies å være en stor suksess. Kampanjen er en del av årets arbeid med å rekruttere nye studenter. Både Facebook, Twitter og YouTube har vært brukt for å få publikum til å delta i konkurransen.

UiS har aldri før satset så mye på sosiale medier for å nå ut til potensielle studenter.

Aktive på Facebook
– Det er helt naturlig for oss å bruke sosiale medier i rekrutteringsarbeidet. Undersøkelser viser blant annet at nesten alle norske ungdommer er på Facebook. De fleste av dem er svært aktive og bruker Facebook også som en nyhetskilde, sier Hildegard Nortvedt i Strategi- og kommunikasjonsavdelingen.

Konkurransen ”Hvem er hva?” presenterer små filmsnutter av tidligere studenter ved UiS. På bakgrunn av ledetrådene man får her, skal deltakerne finne ut hvilke yrker de tidligere studentene har i dag.

De som svarer riktig, havner på en liste. Deretter gjelder det å få flest mulig til å stemme på seg, sånn at man ender øverst på listen. Kampanjen er nesten utelukkende finansiert av sponsormidler.

1000 fans
I den perioden konkurransen har pågått, har også trafikken til UiS’ nettsted økt generelt. I årets første seks uker var rundt 10 000 unike brukere inne på uis.no og antall fans på Facebook har økt jevnt og trutt. UiS har allerede oppunder 1000 fans, som daglig mottar nyheter fra universitetet.

Både universitetet som helhet, universitetsbiblioteket, Alumni-nettverket og UiS Pluss er på Facebook og/eller Twitter. UiS har egne publiseringskanaler på YouTube og iTunes U. Nettredaktør Ingeborg Dirdal er overbevist om at sosiale medier er viktige kanaler for å nå universitetets målgrupper.

– Det er ikke lenger nok å legge ut saker bare på vår egen hjemmeside. Det at alle venner av Universitetet i Stavanger kan dele nyheter fra UiS med sine venner på Facebook, poste lenker på Twitter og så videre, gir oss en helt annen mulighet til å nå ut enn for bare kort tid siden. Vi må være til stede i alle kanaler hvor våre målgrupper er, sier Dirdal.

Mange premier
Fredag skal vinnerne kåres. Klokken 12.00 er alle interesserte invitert til Arne Rettedals hus. Det blir standup-show, frukt og sjokolade og selvsagt premieutdeling.

De to deltakerne som har fått flest stemmer, vinner hver sin 27 tommers iMac. I tillegg vil det bli trukket ut 12 andre premier – klatrekurs, konsertbilletter og bokpakker – blant de øvrige deltakerne i konkurransen.

Som en del av seansen i Arne Rettedals hus vil også studentorganisasjonen StOr, Studentsamskipnaden i Stavanger ha stands.

Seminar om sosiale medier
Universitetets satsing på sosiale medier er langt fra begrenset til perioden hvor man rekrutterer nye studenter.

Den 23. april arrangerer Strategi- og kommunikasjonsavdelingen et gratis seminar om hvorfor Universitetet i Stavanger satser på sosiale medier.

Det blir fem foredragsholdere, blant andre Thor Bjarne Bore (tidligere redaktør i Aftenbladet), Geir Sønderland (redaktør i SmiS) og Atle Løkken (Enhet for nettbasert opplæring ved UiS).
 


Sist oppdatert av Leiv Gunnar Lie (07.04.2010)

Skriv ut artikkel print symbol