Temadag om sosiale medier


Trine Grung fører blogging opp på CV-en sin. Fredag, 19. mars, kan du høre hun og «drittungen» Even Sandvold Roland fortelle om sin bruk av sosiale medier på UiS.

Under temadagen Sosiale medier kan du få råd og tips om hvordan du fremmer din blogg i en privat eller kommersiell sammenheng. Arrangementet er en del av festivalen Ugå 2010, som arrangeres av studenter. Blogger og medieutvikler Trine Grung er en av foredragsholderne. Hun anbefaler andre å føre blogging opp på CV-en.
– Dersom du har en blogg, bør du føre den opp sammen med lesertall. Du er jo redaktør for bloggen din, sier hun.

Kort tekst og mange bilder
Grung råder bloggere til å skrive kort og ha mange bilder i bloggpostene sine. Hun mener det er viktig å finne sin egen nisje, uansett om du blogger om trening, strikking eller mote. Selv har hun harselert mye med kjendiser i sin egen blogg.
– Jo mer jeg tuller og tøyser med kjendisene, jo mer skriver de store avisene om bloggen min. Derfor har jeg skrevet mye om kjendiser. Jeg har jo jobbet i TV-bransjen i flere år, og kan mene litt om kjendisverden, sier hun.

Nettverk
For å danne et nettverk på Twitter er det viktig å føre dialog med andre, mener Even Sandvold Roland, best kjent som «drittungen».
– Twitter er en plattform for å dele egen kunnskap, forsyne seg av andres kunnskap og å bygge nettverk med andre mennesker, sier han.
”Forbannet nå! iTunes Music Pass for Dave Matthews Bands nye skive er bare tilgjengelig i USA. Typisk! Ikke klag over piratkopiering” twitret Roland i april i 2009. “Da synes jeg du skal stjele den, så kan du skryte av prosessen på drittungebloggen din etterpå. Vil jo ikke at du skal være sint” svarte en manager i Warner Music Norge.

Utløste reaksjoner
Kommentaren hans utløste reaksjoner og ble tatt opp i en rekke medier, noe som gjorde Roland og bloggen hans kjent. I dag arbeider han som rådgiver i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese. Her jobber han med strategisk kommunikasjon i sosiale medier.
– Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag hvis det ikke var for mitt engasjement i sosiale medier, og selvfølgelig også drittungesaken. Sosiale medier er et fantastisk verktøy for å markedsføre deg selv, sier han.
Kim Erlend Kvalsund, leder for Ugå 2010, mener det er en fordel å være god på bruk av sosiale medier.
– Flere og flere bedrifter benytter seg av sosiale medier når de kommuniserer med markedet. Derfor kan det være nyttig å kunne, sier han.


Sist oppdatert av (18.03.2010)

Skriv ut artikkel print symbol
Trine Grung
For å lykkes som blogger må du finne en glede i bloggingen og synes det er gøy, mener Trine Grung. Foto: Privat
Even Roland
Sosiale medier kan brukes til å markedsføre deg selv, fastslår Even Sandvold Roland. Foto: Eirik Helland Urke
Temadag om sosiale medier

Fredag 19. mars kl 10.00
Universitetet i Stavanger, Kjell Arholms hus, auditorium A-01
Arrangementet er åpent for alle og er gratis.