Pris til UniverS


Universitetet i Stavangers magasin, UniverS, har vunnet andrepremie i Kommunikasjonsforeningens årlige kåring av beste bedriftsblad. Prisen er vunnet i klassen "Beste foto". Bildet er i UniverS nr. 3 2008 og er tatt av fotograf Elisabeth Tønnessen.

Hvert år deler Kommunikasjonsforeningen i Norge ut priser i ulike spesialklasser for beste interne- og eksterne bedriftsblad i landet. Dette er NM for alle landets bedriftsblader.

- Jeg gratulerer vår dyktige fotograf Elisabeth Tønnessen og hele redaksjonen med prisen, sier UniverS-redaktør Anne Selnes, strategi- og kommunikasjonsdirektør ved UiS.

Det er ikke første gang UniverS vinner priser i denne konkurransen.

- UniverS kom første gang ut til universitetsåpningen, og vi har vunnet tre priser i denne konkurransen på disse få årene. Vi har også fått priser for forløperen til UniverS, bladet "Monitor" ved Høgskolen i Stavanger, i samme konkurranse, forteller Selnes.

Juryen begrunnelse: Dette er et på alle måter meget bra bilde. Gode ide, god planlegging, godt gjennomført.Det er overraskende og dennoverdrevne fargebruken understreker fiksjon på en mesterlig måte. Teknisk er det ingenting å si på sluttresultatet.

Glad fotograf

- Jeg er veldig glad, sier Elisabeth Tønnessen. - Prisen er en inspirasjon og motivasjon til videre arbeid.
Tønnessen er 28 år, bor i Sola kommune,  og har allerede vunnet mange priser. Hun har utdanning fra Norsk fotofagskole, og har gjennom mange år hatt Universitetet i Stavanger som fast oppdragsgiver.
- Arbeidet i redaksjonen på UiS er veldig spennende, og et godt eksempel på hvordan det er mulig å finne på gode ideer sammen. Når vi får så gode resultater er det selvfølgelig veldig kjekt!

Nasjonal evaluering viktig
Kommunikasjonsforeningen kårer i samarbeid med Publiseringsbyråene i Norge beste interne- og eksterne bedriftsblad. Målsettingen med konkurransen Årets bedriftsblad er å styrke bedriftsblad som strategisk verktøy i kommunikasjonsarbeidet, og gi deltakerne en økt kompetanse på området. Det blir gjort en grundig vurdering av alle påmeldte kandidater og deltakerne får tilsendt en evaluering med karakterer og forslag til forbedringer. Kåringen omfatter også årets nettsted, og en rekke underkategorier som "Årets foto" hvor Univers vant andrepremie i år i hard konkurranse.

Selnes sier at redaksjonen ser det som verdifullt å være med i denne nasjonale konkurranse og få bladet evaluert.

- Tilbakemeldingene fra juryen bruker vi som diskusjonsgrunnlag for stadige forbedringer av magasinet. Vi skal i år også ha en brukerundersøkelse, som skal danne grunnlag for eventuelle omlegginger av UniverS, sier Selnes.

Vinnerbildet sto på trykk i et UniverS-nummer der forskningsresultater innen risikostyring og samfunnssikkerhet ble presentert.

Prisen ble delt ut onsdag kveld på et arrangement i regi av PIN (Publiseringsbyråene i Norge).
Hele kåringen er beskrevet på Kommunikasjon.no.


Sist oppdatert av (18.03.2009)

Skriv ut artikkel print symbol