– Koding i skolen er fremtiden


Som første norske universitet tilbyr Universitetet i Stavanger i samarbeid med Jærmuseet et nybegynnerkurs i koding for lærere og lærerstudenter. – Koding er en viktig fremtidig kompetanse, sier Hanne Madsen ved Vitenfabrikken.

I samarbeid med Jærmuseet tilbyr Universitetet i Stavanger (UiS) nybegynnerkurset "Koding i skolen", som er et kurs for lærere eller lærerstudenter som vil lære seg programmering og bruke det aktivt i undervisningen. Kurset består både av egen opplæring i programmet Scratch, didaktikk og tilrettelegging av koding i undervisningen. 

21. århundrets språk
Jærmuseet, som Vitenfabrikken er en avdeling under, har i flere år hatt samarbeid med UiS i flere ulike prosjekter, men dette er trolig første gang UiS og Vitenfabrikken samarbeider om et studiepoenggivende kurs. Museumslektor Hanne Madsen, fra Vitenfabrikken sier det er midt i blinken for dem å få til et tettere samarbeid med UiS. Hun sier det vil være viktig for lærere i skolen å kunne koding, spesielt i fremtiden.

– Koding er det 21. århundrets språk. Vi lever i en tid med datamaskiner overalt, og det er viktig at neste generasjon lærer dette, hvis de ikke bare skal ende som passive forbrukere, men også brukere og produsenter. Å lære koding kan sammenlignes med å lære seg engelsk for å kunne være aktiv i internasjonale sammenhenger. Faktisk er koding er nesten mer internasjonalt enn engelsk, sier Madsen.

Viktig fremtidig kompetanse
Når barna kan koding på nybegynner-nivå som i programmer Scratch, vil terskelen for å lære seg mer kompliserte tekstbaserte programmeringsspråk være mye mindre, forteller Madsen. 

– Selv om ikke alle skal jobbe innen IT i fremtiden, så er grunnleggende vitenskap om koding svært anvendelig i mange andre faglige sammenhenger fordi det data nesten blir brukt innen alle yrker. Det er mange yrkesgrupper som har hatt bruk for å kunne programmere, for eksempel kunstnere, fysikere og personer innen oljesektoren. Koding til husbehov blir også en viktig fremtidig kompetanse, sier hun.

Madsen mener at koding kan brukes i skolen på mange måter. Koding er en kreativ aktivitet som kan brukes i mange ulike tverrfaglige opplegg i skolen. Koding kan lett integreres i flere fag og hører under læreplanens krav til digital kompetanse i fremtiden.

Rom for didaktisk kreativitet
I kurset "Koding i skolen" vil lærerne som deltar kunne bruke det de lærer på kurset direkte i egen undervisning. Didaktikk og lærerenes egne erfaringer vil være en stor del av kurset. Madsen forteller at koding kan bli brukt i skolen på mange ulike måter.

– På noen skoler har de lært opp og så leid inn ungdomsskoleelever, som igjen lærer barna på SFO om koding. Koding i skolen er nytt og det er rom for didaktisk kreativitet, sier hun.

Ifølge henne trenger deltagerne på kurset kun å inneha lysten til å lære koding, samt vanlig grunnleggende kompetanse i å bruke en datamaskin. Koding i skolen er et begynnerkurs, og det kreves ingen erfaring innen koding. Men skulle deltakerne ha erfaring fra før, så er det ingen hindring for deltakelse, forteller Madsen.

Lærer å lage programmer
Madsen skal selv undervise på kurset sammen med Maja Tomic, som er frivillig fra Kodeklubben på Vitenfabrikken. De to har begge to års erfaring med å lære barn koding.

– Vi har i tillegg en stor back up-gruppe bak oss i form av de andre frivillige i den nasjonale gruppen "Lær Kidsa Koding". Her har vi lav terskel for å stille spørsmål hvis det er noe vi ikke får finner ut av selv. I denne gruppen er det flere lærere som har erfaring fra både kodeklubber rundt i om i Norge og fra egen undervisning i skolen. Så vi har bred ryggstøtte og jeg har ambisjoner om at kursdeltakerne blir en del av denne store gruppen, sier Madsen.

Målet med kurset "Koding i skolen" er at lærere skal tilegne seg kunnskap og kompetanse til å kunne lage enkle programmer selv, og til å kunne hjelpe elever til å utvikle slik kompetanse. Les mer om kurset i denne flyeren. Faget er på 5 studiepoeng og undervises over 12 timer på Vitenfabrikken, fordelt på fire samlinger á tre timer. Tilmeldingsfrist er 5. januar 2016. Les mer om kurset og hvordan du kan søke.

 

Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: Privat


Sist oppdatert av Maria Gilje Strand (10.12.2015)

Skriv ut artikkel print symbol