Høstens kulturbegivenhet


28. oktober ble årets Vitis Ullandi lansert - vinen som har sin opprinnelse på de sørvendte markene ovenfor Universitetet i Stavanger. Også årets motiv på etiketten ble presentert - ved sin opphavsmann, kunstneren Kjell Pahr-Iversen. Begge produktene er til salgs.

Siste onsdag i oktober er blitt årlig lanseringsdag for vin her i Stavanger. Universitetet i Stavanger, i regi av Norsk hotellhøgskole og Norsk kokebokmuseum, hadde invitert til åpningsfest i auditorium H-317 i Ellen og Axel Lunds hus denne onsdagen.

Det vanket små foredrag og små smaksprøver, og studenter fikk æren av å vise publikum de siste stadier av den "ædle kunst" å produsere vin. Flasking, korking og forsegling ble demonstrert med sikker hånd, og da etikettene var på plass, kunne kunstneren Kjell Pahr-Iversen berike oss med tanker omkring motivvalget for årets klistermerke.

Produksjonen i år er en tredobling av fjorårets, og dette gjør at det er mulighet å få kjøpt både rød- og rosévin for almenheten. Vinen selges i "pakker" som består av én flaske vin + én kunstplakat med etikettmotivet til en pris av 500 kroner.

Plakaten, som ledsages av et ekthetsbevis, vil også kunne kjøpes separat for 250 kroner. Interesserte kjøpere kan ta kontakt med Øyvind Sirevaag på Norsk hotellhøgskole via e-post: oyvind.sirevaag@uis.no.


Sist oppdatert av Leiv Gunnar Lie (04.11.2015)

Skriv ut artikkel print symbol