Fikk Norsk hotellhøgskoles hederspris


Hans Christian Bestum fikk Norsk hotellhøgskoles hederspris under årets Serviceforum ved UiS. Bestum fikk prisen for sitt langvarige engasjement for NHS og for styrking av norsk vertskapsindustri.

Serviceforum er en årlig fagkonferanse for hotell-, restaurant- og reiselivsbransjen, som arrangeres av studenter ved Norsk Hotellhøgskole (NHS) ved UiS. Årets konferanse ble arrangert 17. mars med sosiale medier, outsourcing og personell vs. teknologi som viktigste tema.

Årets hederspris gikk til Hans Christian Bestum, som har vært en viktig støttespiller for Norsk Hotellhøgskole i en mannsalder. Ifølge juryen har han fremmet vertskapsrollen gjennom alle sine aktiviteter i næringen.

Står på for studentene
Bestum er tidligere student fra Norsk hotellfagskole, da den var lokalisert på Sola Strandhotell. Han har både fagutdannelse som kokk og har jobbet i hotellindustrien fram til han gikk av med pensjon. De siste 14 årene i sin karriere jobbet han som direktør ved Soria Moria hotell i Oslo.

Bestum er i dag aktivt med i styret for Norsk kokebokmuseum, for Alumni-foreningen, og han sitter i styret for Frydelund Bryggeris Legat som blant annet deler ut legater til studenter. Bestum har også jevnlige møter med studentorganisasjonene når han er i byen.

- Som person er Hans Christian en meget aktiv og myndig person i hotell- og reiselivsnæringen. Han har stor anseelse, og blir hørt på av andre. Han er ikke bare en fremragende representant for Norsk hotellhøgskole, men for hele hotellnæringen, sier studiekoordinator Ingebjørg Solvig ved NHS.

- Hans Christian Bestum ble nominert til prisen både av NHO Reiseliv, ansatte og studenter ved Norsk hotellhøgskole, forteller Solvig.

Årets Hotelier
Hotelldirektør ved Radisson Blu Hotel Norge i Bergen, Nina Askvik, ble kåret til Årets Hotelier 2011 under Serviceforum. Askvik ble valgt på grunn av sine og hotellets økonomiske resultater, samt kunde- og ansattes tilfredshet.

Askvik er den andre i rekken som kan smykke seg med utmerkelsen ”Årets Hotelier”. I fjor var det Rica Seilets direktør Ragnar Palsson som fikk utmerkelsen.

Prisen som Årets Hotelier er ment å motivere ledere og skape forståelse for viktigheten av videreutdanning og innsikt i nye trender.

Juryen bak Årets Hotelier har bestått av Morten Thorvaldsen (administrerende direktør i Thon Hotels), Sidsel Haavardtun (Vice President Human Resources, Rica Hotels), Leif Evensen (styremedlem Cornell Hotel Society, Norway Chapter) og Tarje Hellebust (regiondirektør i Rezidor og adm dir for Radisson Blu Plaza).

Les Også: Om sosiale medier på Serviceforum


Sist oppdatert av Silje Stangeland (25.03.2011)

Skriv ut artikkel print symbol
Hans Christian Bestum
FIKK HEDERSPRIS: Årets hederspris gikk til Hans Christian Bestum , som har vært en viktig støttespiller for Norsk Hotellhøgskole i en mannsalder. (Foto: Ingebjørg Solvig)

ÅRETS HOTELIER: Hotelldirektør ved Radisson Blu Hotel Norge i Bergen, Nina Askvik, ble kåret til Årets Hotelier. Her sammen med (fra venstre) leder for Cornell Universitys Alumni, Ådne Skurdal, hedersprisvinner Hans Christian Bestum og instituttleder ved Norsk hotellhøgskole ved UiS, Truls Engstrøm. (Foto: Ingebjørg Solvig)
AD-HOC TELEFON FOR AV-HENVENDELSER

IT-avdelingen har opprettet en egen ad-hoc telefon for AV-henvendelser. Telefonen er til bruk når en trenger rask hjelp til å løse AV-problemer i en undervisningssituasjon, på møter og andre arrangement. Tjenesten gjelder Ullandhaug, innen vanlig arbeidstid.

Tlf.nr. er (518) 34567