Lærer å bruke IKT i barnehagen


Rammeplanen for barnehager sier at barnehagelærere i større grad skal bruke digitale verktøy. Barnehagelærerstudent Jo-Inge Serigstad er en av flere studenter som har lært hvordan han kan bruke animasjon sammen med barna i barnehagen.

Under animasjonskurset Jo-Inge Serigstad var med på, lærte han hvordan han kan bruke digitale verktøy og IKT i barnehagen. Gratisseminaret ble arrangert av Senter for IKT i utdanningen i samarbeid med eTwinning for å inspirere til bruk av digitale verktøy sammen med barna.

– Vi fikk blant annet prøve oss på 2D-tegninger ved bruk av saks og ark, vi fikk lage stillbilde-film og vi lærte hvordan vi kan lage 3D-figurer av leirer, lego og hånddukker, forteller Serigstad.

Digital hverdag
Til vanlig jobber Serigstad på Eivindsholen FUS barnehage på Bryne samtidig som han følger deltidsløpet til barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Det var gjennom barnehagelærerutdanningen at han ble oppmerksom på kurset. I tillegg til å lære å bruke digitale verktøy i barnehagen, har han gjennom kursdeltakelsen fått tilgang til et stort nettverk av barnehageansatte fra Norge og mange andre land.

– Det var veldig interessant, og jeg lærte mye. Halvparten av deltakerne var som meg, fjerdeårsstudenter på deltidsutdanningen til barnehagelærerutdanningen ved UiS. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at vi barnehagelærere skal bruke digitale verktøy som kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Dette lærte vi mer om på kurset, sier han og legger til at det ikke har blitt brukt mye digitale verktøy i hans egen barnehage før, men at det er noe han ønsker å starte med.

Pedagogisk bruk
eTwinning er et gratis og uforpliktende nettverk som skal tilrettelegge for pedagogisk bruk av IKT i samarbeid med andre barnehager. På kurset fikk Serigstad lære hvordan han kan lage animasjon sammen med barna og bruke dette til å stimulere språkutvikling og vekke nysgjerrighet blant barna. Han fikk i oppgave å ta med en tegning laget av en femåring i barnehagen, og fikk sammen med andre dikte eventyr og lage en animasjonsfilm basert på tegningen.​

Gjennom kursene som blir holdt, får barnehagelærere og lærere mulighet til å øke egen digitale kompetanse og lære hvordan man kan gjøre hverdagen i barnehagen spennende og kreativ med bruk av IKT. eTwinning er en portal for digitalt samarbeid mellom barnehager og skoler i Europa, og Senter for IKT i utdanning har ansvar for den faglige oppfølgingen av dette arbeidet i Norge. 

– Gleder meg
Animasjonskurset foregikk 13. oktober i Stavanger og ble holdt av Marianne Undheim, Kjersti B. Ruud og Lisbeth K. Gregersen. Undheim jobber selv i barnehage og tar mastergrad om bruken av IKT i barnehagen og har drevet mye med animasjon i undervisningssammenheng.

Under kurset ble det også trekt tre plasser til eTwinnings årskonferanse i Roma 27.-29. november. Serigstad var heldig og kapret en av plassene. Denne uken får han med seg en forhåndsbetalt reise, opphold og deltakelse på en internasjonal konferanse i Roma. Der vil han lære mer om IKT i barnehagen, teste ut nye teknikker og delta på workshops.

– Det var gøy å bli trekt ut og jeg gleder meg veldig til å delta på denne konferansen, sier han.


Sist oppdatert av Siri Jeanette Pedersen (01.04.2015)

Skriv ut artikkel print symbol
Jo-Inge Serigstad følger deltidsløpet til barnehagelærerutdanningen ved UiS.
Jo-Inge Serigstad følger deltidsløpet til barnehagelærerutdanningen ved UiS.