Fikk prøve seg som lærere


– Dette gav helt klart mersmak, og jeg har bare mer lyst å bli lærer nå. Det sier Line Undset som var en av seks elever fra videregående skole som forrige uke fikk prøve seg som lærer gjennom prosjektet «Lærer for en dag».

Sammen med «kolleger» eller medelever fra St. Olav videregående skole og Sandnes videregående skole, hadde Line ansvar for undervisningen i 5. klasse ved Rosseland skule på Bryne onsdag forrige uke. Hun er strålende fornøyd med prosjektet «Lærer for en dag», og er nå mer innstilt på å bli lærer enn noen gang.

Ansvar for undervisningen
Det er UiS som i samarbeid med Rogaland fylkeskommune og Ungt Entreprenørskap Rogaland arrangerer rekrutteringsprosjektet «Lærer for en dag». Gjennom prosjektet fikk elevene fra videregående skole som ønsker å bli lærere, prøve seg i yrket, mens samfunnsfagstudenter på grunnskolelærerutdanning fra 5.-10. trinn ved UiS var veiledere. En student og to elever fra videregående skole fikk hver sin klasse til å gjennomføre opplegget i, og hadde ansvaret for undervisningen mens praksislærer og kontaktlærer fulgte med fra sidelinjen.

På timeplanen stod «Vårt lokalsamfunn», og i løpet av fem ulike økter elevene fikk elevene på Rosseland skule prøve seg ut som beslutningstakere og fikk lære mer om hva et lokalsamfunn er og hvordan det fungerer. På denne måten fikk de trent seg på kommunikasjon, samarbeid, prioritering og tallforståelse.

Smaken på lærerlivet
I 2025 vil Norge mangle i underkant av 38 000 lærere, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Prosjekter som «Lærer for en dag» kan derfor bli avgjørende for å lokke flere til å bli lærere. Ungt Entreprenørskap har laget undervisningsopplegget som de seks elevene fra videregående gjennomførte, og grunnskolelærerstudentene hadde i ansvar å følge opp elevene fra videregående og fungere som deres mentorer i løpet av skoledagen.

– På denne måten får UiS-studentene vist videregående elevene hvordan en lærerhverdag kan være, og hvordan det er å være lærerstudent. Ved å fungere som mentor for de videregående elevene, får de også økt sin egen veilederkompetanse, sier Kari-Anne Svensen Malmo, som er prosjektansvarlig og studie- og praksiskoordinator ved UiS.

Det er femte gang UiS gjennomfører dette prosjektet, og i fjor ble det også plukket opp og gjennomført av Universitetet i Tromsø. Svensen Malmo kan fortelle at prosjektet har fått gode tilbakemeldinger fra alle involverte parter.

Mer lyst til å bli lærer
På onsdag forrige uke ble elevene fra videregående kastet rett ut i det yrket de aller mest ønsker seg i fremtiden. Samtidig fikk de lært en del om hva det vil si å stå foran en klasse og undervise. Katrine Nag Vatne var selv med på prosjektet da hun var elev ved Stavanger Katedralskole.

Hun er nå lærerstudent ved UiS og er med på prosjektet for andre gang. Denne gang er hun imidlertid med som mentor og veileder for de videregående elevene. 

–  Da jeg var med på dette prosjektet for første gang, fikk jeg oppleve på nært hold hvordan det var å være lærer. Det gav meg mer lyst til å bli det, sier Katrine som går 3. året på lærerutdanningen ved UiS. 

Vil se elevene vokse
Hun synes det er kjekt å være mentor for Camilla Solstad og Emsela Custo, og skryter av de to videregående elevene for deres iherdige innsats. Førstnevnte er fast bestemt på at hun ønsker å bli lærer for 1.-7. trinn.

– Jeg ønsker å se elevene vokse og oppleve det spesielle forholdet man gjerne får med elever når man er lærer i barneskolen. Denne dagen gjorde meg ikke mindre klar på at det er lærer jeg skal bli. I dag fikk jeg selv se og oppleve hvor varierende dette yrket er, og hvor gøy det kan være å jobbe med barn, sier Camilla.

Til vanlig går hun siste året på St. Olav videregående skole. Hun er glad for at hun har fått denne muligheten og fått kjenne på kroppen hvordan en lærers hverdag kan være.

– Et spennende yrke
Rosseland skule er en fire år gammel skole med 520 elever fra 1.-7. klasse som ligger på Bryne. Rektor Geir Soma er overrasket over at ikke flere skoler i regionen har kastet seg over prosjektet.

– Ja, jeg synes det er rart at ikke flere er med på dette opplegget. Dette er et veldig bra, og ikke minst viktig, prosjekt. Man må begynne tidlig når det kommer til rekruttering til læreryrket, og jeg tror det er lurt å hente inn engasjerte elever fra videregående slik at de får en forsmak på hva det vil si å være lærer, sier Soma som er bekymret for den stadig økende mangelen av lærere.

– Forhåpentligvis ser ungdom gjennom dette prosjektet at læreryrket er det mest spennende i verden, og at de faktisk velger å bli lærere. Denne regionen er avhengige av gode lærere, sier han.


Sist oppdatert av Maria Gilje Strand (19.11.2014)

Skriv ut artikkel print symbol
Prosjektet «Lærer for en dag» gav Line Undset en forsmak på læreryrket.
Prosjektet «Lærer for en dag» gav Line Undset en forsmak på læreryrket.