Fra avishus til digitalt mediehus, som også gir ut papiravis. Hvordan løse samfunnsoppdraget?


Lars Helle, redaktør i Stavanger Aftenblad holder foredrag i Arkeologisk museum om mediebransjen som er inne i en strukturell krise.

Mens resten av næringslivet går så det suser, er mediebransjen inne i en strukturell krise. Brukerne glir over fra papiraviser til små, håndholdte enheter i stort tempo. Annonsørene og mediehusene selv klarer ikke helt å følge med, men er i ferd med å akseptere at folk ikke vil komme tilbake til papiravisene.

Dette gir også nye muligheter for mediehusene. Brukerorientering, personlig tilpasset tilbud ved bruk av «big data», er noe av dette. Levende bilder og systematisk bruk av sosiale medier er blitt en annen del av tilbudet. Det skal være autentisk, nært og delbart. Folk våkner opp til og legger seg med mobiltelefonen.

Spørsmål: Gjør dette også noe med journalistikken?

 

Forum for historie, kultur og samfunn
Sted: Arkeologisk museum
Tid: onsdag 30.oktober 2013, kl 19.00-20.30


Sist oppdatert av Anne-Karin Sivle Pettersen (21.10.2013)

Skriv ut artikkel print symbol
Lars Helle
Lars Helle