Operaens nye Tone


UniverS: Operastudent Tone Kummervold synger med stjernene i Den Norske Opera. Lørdag 11. desember hadde Eugene Onegin premiere, der Kummervold er håndplukket til en stor rolle.

Det er en kald og grå novemberdag i Oslo. Det blåser surt på operataket, og langs kantene ligger det snøflekker som nesten går i ett med marmoren. UniverS er med Tone Kummervold en dag på jobb under prøvene til Tsjaikovskij-operaen Eugene Onegin, der hun spiller Olga. Sanglæreren hennes ved UiS, professor Elizabeth Norberg-Schulz, har stått på de fleste operascener og med de fremste orkestre gjennom en lang karriere. Stjernesopranen er begeistret.

– Tone har fått en helt spesiell sjanse. Det er veldig gledelig og svært uvanlig at en masterstudent får synge i samtlige forestillinger i Operaen. Når de har invitert henne til å synge en såpass stor rolle, betyr det at de vil ha nettopp hennes stemme, understreker en stolt Norberg-Schulz.

Vi møter Kummervold utenfor hovedinngangen til Operaen. Prøvene begynner klokken ti, men hun liker å være på plass i garderoben en time før for å varme opp stemmen. Kummervold sluser oss inn artistinngangen og bruker nøkkelkortet minst et dusin ganger for å åpne de mange stengte dørene oppover til kantinen i Snøhettas signalbygg som åpnet i 2008.
Til vanlig er Kummervold masterstudent i sang på siste året ved Institutt for musikk og dans ved Universitetet i Stavanger. Etter en solistrolle i Dvořáks Rusalka i Operaen høsten 2009 er hun tilbake for å gjøre en enda større rolle. Siden sist har hun også hatt en solistrolle under festivalen Opera Barga i Toscana, selv om hun egentlig bare var på utveksling i området. Hun har også hatt andre store roller, blant annet i Mozarts opera Titus i regi av UiS i 2008 og på norske operafestivaler. Det har med andre ord gått rette veien for den 26 år gamle mezzosopranen.

– Jeg er heldig som allerede har mye erfaring. Uten dette kunne jeg neppe ha gått rett ut i jobb etter endt masterstudium, tror hun.

Godt mottatt
Det har gått tre av totalt seks prøveuker, og foreløpig øves det i prøvesalen. Men de første prøvene på hovedscenen med kostymer, parykker, orkester og kor er like om hjørnet. På dette stadiet i prøveperioden er scenene lagt. Nå terper regissør Jakub Korčak og dirigent Eivind Gullberg Jensen på detaljene for å utvikle rollene og styrke samspillet mellom sangerne. Det er med andre ord en viktig periode.

– Det er som fargelegging. Jeg skal utvikle en troverdig karakter og jobbe for at stemmen kler rollen. Nå er det viktig å få satt det teatralske og avgjøre hvordan jeg skal gripe an arien min, sier Kummervold.

Vi setter oss i kantinen, der en smilende regissør Korčak kommer forbi og gir henne en klem. Det er i det hele tatt lite som minner om primadonnanykker.

– Jeg har blitt godt mottatt. Folk her er vanlige, koselige mennesker. Det er mye humor, en avslappet stemning og et godt arbeidsmiljø. Folk rundt meg er rett og slett fornøyde med tilværelsen, og det merkes, for sikrer hun.

Russisk playboy
– God formiddag, sier en vennlig stemme over høytalerne i kantinen.

– Vi skal nå gjøre en gjennomgang av Eugene Onegin.

Vi beveger oss gjennom nok en labyrint av låste dører til prøvesal 1. Det er høyt under taket i det enorme rommet.
Kort fortalt er handlingen i det russiske kjærlighetsdramaet som følger:

Eugene Onegin (Vasilij Ladjuk) er en moderne playboy, rik og uavhengig. Bestevennen Lenski (Henrik Engelsviken) er forlovet med Olga (Tone Kummervold), og hennes søster Tatjana (Valeria Stenkina) blir dypt betatt av Onegin. Men han er en fri fugl som ikke lar seg presse inn i ekteskapet. Mange år senere er rollene snudd. Onegin faller for den gifte Tatjana, men for sent. Operaen er basert på Aleksandr Pusjkins verseroman med samme navn.

– Mens Tatjana er sjenert og helst vil sitte med en bok, går Olga rundt og smiler. Hun er med andre ord helt motsatt av Olga. Jeg har en utfordrende rolle, men Tsjaikovskij regnes generelt sett som vanskelig å synge, tyngre enn Mozart og Rossini. Jeg føler at rollen passer meg, forklarer hun.

Regissøren, dirigenten og pianisten tar plass, og snart er vi i hagen på en russisk bondegård. Rundt et bord sitter tre kvinner som pusser epler og henter te fra en russisk tekoker.

Kummervold, nå som Olga, kommer syklende inn på tunet på en veteransykkel med tre hjul mens hun synger en russisk vise. Tatjana sitter på en benk og leser, mens den blide og konstant smilende Olga kretser rundt og tar boken fra henne. Hovedpersonen Onegin sprader rundt, foreløpig i jeans og grå genser, men med hvite hansker og med flosshatt og ridepisk under armen.

Regissør Korčak bryter av.

– Det er viktig at dere får fram følelsene som ligger i denne scenen. Det handler om eldre generasjoner som mimrer om gamle dager og prøver å skjule problemer, forklarer han sangerne, før det tas fatt på neste scene.

Tar vare på stemmen
Klokken 11.30 er det lunsjpause. Vi blir med Kummervold til kantinen i tredje etasje, der det er utsikt mot fjorden og mot Monica Bonvicinis flytende skulptur She lies, som dreier rundt sin egen akse alt etter tidevann og vindretning.

En antydning til tørr hals gjør at Kummervold spiser råmelktabletter, men hun er ikke alene om å verne om stemmen. Flere andre i ensemblet har tørr hals, og en av de andre kvinnelige sangerne er uten stemme på tredje uken.

– I likhet med meg selv holder de andre sangerne igjen og sparer på stemmen i dag. Vi lærer en del om stemmebåndenes anatomi på masterstudiet, men mye er også selvlært. Jeg har lært meg stemmen min å kjenne, og jeg merker med en gang jeg står opp, hva som kreves av oppvarming. Noen ganger kan yoga være bra, forklarer hun.

Under prøveperioden handler det om ikke å bli syk. Stemmen må holde og tåle press.

– Jeg har ikke vært sliten i stemmen en eneste dag i prøveperioden. Det betyr at jeg begynner å få teknikk, og at all øvingen har gitt resultater, meddeler hun stolt.

Lever i nuet
Kummervold understreker at hun jobber målbevisst og vet hva som kreves, men at hun på sett og vis har funnet en balanse.
– Elizabeth skal ha mye av æren for at jeg er kommet dit jeg er i dag. Det viktigste jeg har lært, er å jobbe hardt og ikke motarbeide meg selv. Ellers handler det mye om teknikk, om evnen til å leke og om å finne mitt eget uttrykk og min egen stemme. Og mest av alt, ikke å ta ting for seriøst, men være impulsiv. Kreativitet, musikalitet og kommunikasjonen med publikum bruker jeg også mye tid på. Jeg har kommet til et punkt der jeg klarer å leve her og nå. For meg er det viktig å konsentrere meg om den pågående produksjonen og ikke alltid tenke så langsiktig, så får jeg heller se hva som kommer, sier hun.

Eugene Onegin framføres på russisk, men det har ikke vært noe hinder. Tysk og italiensk er obligatoriske fag for sangstudentene ved UiS.

– Det er deilig å synge på russisk når språket først sitter. Det er mange nyanser og lyder som skal være riktige, men de tre russerne som jobber i produksjonen, er flinke til å følge dette opp underveis, forteller hun.

Så er pausen slutt. Ensemblet ropes opp til neste økt. En vanlig arbeidsdag på Operaen varer til klokken 14 eller 16.

Kafé eller tv
– Etter jobb må jeg noen ganger komme meg rett på kafé for å treffe venner, andre ganger vil jeg heller slappe av foran tv-en. Men rollen er i bakhodet hele tiden uansett, sier studenten.

Lørdag 11. desember satt en stolt familie Kummervold på første rad under premieren for å se Tone gjøre sin største rolle hittil i karrieren. I alt skal det spilles tolv forestillinger.

– Det er fantastisk å stå på hovedscenen å synge. Selv om det er stor sal, føles det intimt. Jeg føler at jeg synger til hver og en i salen, sier hun.

Tekst: Thomas Bore Olsen
Foto: Andreas Kleiberg
 


Sist oppdatert av (14.12.2010)

Skriv ut artikkel print symbol
Bilde av UiS-student Tone Kummervold
UiS-student Tone Kummervold har en stor rolle i operaen Eugene Onegin, som hadde premiere i Den Norske Opera lørdag 11. desember.
Bilde fra prøvesalen
Gladrolle: – Mens Tatjana (Valeria Stenkina, til høyre) er sjenert og helst vil sitte med en bok, går min rollefigur Olga konstant rundt og smiler, forteller Tone Kummervold
Bilde fra garderoben
Stemmepleie: Tone liker å ha god tid til forberedelser i garderoben før øvingsøktene. – Når jeg våkner om morgenen, vet jeg med gang hva som trengs for at stemmen skal gjøre som jeg vil, sier Tone Kummervold.