Skal lære av verdens fremste forskere


Koffertene er pakket, og neste uke setter UiS-professor Reidar Mosvold kursen mot Michigan sammen med familien. Der skal han skal tilbringe et helt år for å forske på hvordan morgendagens matematikklærere kan bli enda flinkere.

Store deler av sommeren har gått med til å rydde, male og pakke, og gjøre seg klar til avreise, innrømmer Reidar Mosvold når vi møter han på en snarvisitt innom campus Ullandhaug. Når han neste uke setter seg på flyet over Atlanteren, er det for å forske videre på hvordan utdanningen av morgendagens matematikklærere kan gjøres bedre, sammen med noen av verdens fremste matematikkforskere ved University of Michigan. Professoren er en av to forskere ved UiS som i år ble tildelt Fulbright-stipend for å forske ved anerkjente amerikanske universiteter.

– Ute etter nye impulser

Mosvold er til vanlig professor i matematikkdidaktikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved universitetet, der han forsker på matematikkundervisning og underviser og veileder i matematikk og matematikkdidaktikk.

Med støtte fra Fulbright Foundation og Norges Forskningsråd, skal han derimot tilbringe hele neste år som gjesteforsker ved University of Michigan, i den lille småbyen Ann Arbor, like vest for Detroit i delstaten Michigan. En mulighet som ble skapt da han ble en av 42 heldige norske studenter og forskere som i år ble tildelt Fulbright-stipend.

– Jeg synes det var en veldig fin mulighet for å få nye impulser og for å lære mer. Forskningsgruppen som jeg er en del av ved UiS, har fått til mye over mange år og har et godt samarbeid, men jeg har veldig lyst til å få i gang enda større og bedre prosjekter, sier Mosvold.

Håper å gli rett inn

Matematikk-professoren har samarbeidet med forskningsmiljøet ved University of Michigan ved flere anledninger tidligere, og har også besøkt universitetet – senest i mars i år. Da deltok han sammen med en kollega på en workshop i regi av et stort forskningsprosjekt støttet av det amerikanske National Science Foundation (NSF), der målet er å synliggjøre den spesifikke matematikk-kunnskapen som trengs som matematikklærer. Nå skal han selv være en del av det samme forskningsprosjektet.

Les også: Hva må en matematikklærer kunne?

Han forteller at han gleder seg til å starte opp i prosjektet, men at det er en stor fordel at han kjenner mange i miljøet fra før – det gjør det lettere og mer eller mindre gli rett inn.

– Jeg synes prosjektet er veldig spennende, og jeg har lyst å gjennomføre et lignende i norsk kontekst, gjerne i samarbeid med University of Michigan, sier han. 

Forskergruppe med stor innvirkning

University of Michigan kom i år på 21. plass over de 100 beste universitetene i verden. Det ble også ranket som nummer sju av USA's 10 beste universiteter, og som USA's fjerde beste offentlige universitet. Faggruppen ved universitetet der han nå skal være gjesteforsker, er et av de fremste innen matematikkdidaktikk-forskning, og også en av de med mest «impact», eller innvirkning. Det betyr at de er blant forskerne som blir mest sitert og som får flest vitenskapelige artikler publisert.

Lederen av faggruppa, Deborah Ball, er i tillegg til å være en av de mest markante forskerne innnen matematikkdidaktikk, også svært anerkjent utenfor fagmiljøet også, og er sittende president i AERA (American Educational Research Association), verdens største organisasjon for utdanningsforskning.  

– Min oppgave dette året blir å være med å gjennomføre workshoper, og ellers bidra inn i prosjektet på ulike måter, men jeg kommer også i stor grad til å observere og lære. Jeg er spesielt interessert i å lære mer fra Deborah Ball, og om hvordan hun administrerer og driver sine forskningsprosjekter, sier Mosvold. 

Omorganisering av lærerutdanningen

Han forteller at forskningen til denne faggruppen har ført til at hele lærerutdanningen ved University of Michigan har blitt omorganisert. Fokuset i denne struktureringen av lærerutdanningen stemmer godt overens med de nye rammeplanene for femårige grunnskolelærerutdanninger, der studentene skal forberedes til å gjennomføre de mest sentrale praksisene som læreryrket består av, ifølge Mosvold. 

Les også: Hvordan kan vi finne ut hva matematikklærere kan?

– En ting flere lærerstudenter trekker fram er at de ikke føler de er godt nok forberedt til å gjennomføre den jobben de skal gjøre. Og nettopp hvordan vi gjør morgendagens matematikklærere best mulig rustet til sin jobb er en viktig del av forskningsprosjektet mitt, forteller han.

– Fikk klarsignal til å søke

Men den blide sørlendingen reiser ikke til USA alene, med seg har han både kone og barn. De tre barna på syv, elleve og tolv år, skal alle begynne på amerikanske skoler til høsten, og sønnen er allerede meldt inn på et lokalt fotball-lag.

– Dette kom heldigvis ikke ut av det blå for familien min. Vi har reist mye til USA, og har tilbragt nesten hver sommer der de siste årene. I fjor reiste vi også til Ann Arbor for å sjekke ut byen. Det var først da alle familiemedlemmene hadde gitt meg klarsignal, at jeg gikk i gang med å søke om Fulbright-stipendet, forteller han og smiler.

Han forteller videre at han synes at Ann Arbor er en koselig og fin universitetsby, og at han og hele familien gleder seg veldig til å tilbringe et år her. Et år som trolig vil bli både spennende og innholdsrikt. Mosvold er likevel glad for at de har Fulbright Foundation i ryggen, og forteller at de allerede har fått mye hjelp med alt fra visumsøknader og for å få amerikansk personnummer. Nå venter livet på dem «over there».

 

Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: Asbjørn Jensen


Sist oppdatert av Maria Gilje Strand (20.07.2017)

Skriv ut artikkel print symbol
Bildet viser UiS-professor Reidar Mosvold.
– Ann Arbor er en fin og fredelig by, og vi gleder oss til å starte livene våre «der borte», sier Reidar Mosovld med et smil.