Musikkutdanningene på UiS har stor nytteverdi


Faglærerutdanningene i jazz og klassisk på Institutt for musikk og dans er blant de seks beste i landet når det gjelder nytteverdi. – Det er en stor stimulans for Institutt for musikk og dans på Universitetet i Stavanger, sier instituttleder Jens T. Larsen.

Det er en undersøkelse på oppdrag av Norges musikkhøgskole som ligger til grunn for de oppmuntrende resultatene for instituttet i Bjergsted.

- Det er spesielt oppmuntrende at jazzutdanningen som er ganske ny kom på tredjeplass i vurderingen, og det er også betryggende at klassiskutdanningen kom på sjetteplass, sier Jens T. Larsen.

- Det er en kombinasjon av den høye kvaliteten på våre lærere og den nære relasjonen til arbeidslivet som er hovedårsaken til at våre utdanninger blir vurdert så høyt. Studentene får gjennom hele utdanningen kontakt med profesjonelle aktører på et høyt internasjonalt nivå. Det gjelder både det nære forholdet og naboskapet til Stavanger Symfoniorkester. Men ikke bare det. Like viktig er de nære relasjonene til kulturskolen og festivalene. Når det gjelder utdanningen i jazz har samarbeidet med Stavanger Jazzforum hatt stor betydning, Blå Trå prosjektet, som fikk UiS’ læringsmiljøpris i 2007, er et eksempel på dette.

Nye planer

Det er nå konkrete planer om å utvikle flere samarbeidsprosjekter.

- Sammen med Stavanger symfoniorkester har instituttet planer om å etablere en masterutdanning i orkesterarbeid. Dermed kan orkesterinstrumentstudenter få en enda mer målrettet utdanning. Bachelorstudentene har et tverrfaglig prosjekt hvor de lager og selger produksjoner til Rogaland fylkeskommune. Disse forestillingene rettes mot elever i skoleverket. Igjen en aktivitet som forbereder studentene til yrkeslivet. I dette prosjektet ligger det også en stor dose innføring i entreprenørskap.

Stimulerende

- Denne positive vurderingen av våre studier er klart stimulerende for oss. Studentene får klare bevis for at utdanningen er på et høyt faglig nivå samtidig som den har relevans. Nå er det ikke alltid lett for våre uteksaminerte studenter å få en jobb som utøvende musiker, eller danser, i 100 prosent stilling. Men en kombinasjon av utøving, undervisning og andre aktiviteter gjør at det fremdeles er gode jobbmuligheter.

Institutt for musikk og dans har i overkant av 20 % internasjonale studenter.

Blir værende

- Felles for både nasjonale studenter og internasjonale studenter er at mange blir værende i regionen etter endt utdanning, fastslår Jens T. Larsen. Det er en tendens som utvilsomt vil bli styrket i takt med det nye konserthuset, og planene om nye lokaler til dans og kulturskolen i sentrum. Kulturlivet i regionen er allerede svært oppegående, og planene videre viser en pil som peker oppover både i mengde og kvalitet. Musikk står sterkt og dans har et stort utviklingspotensial på etableringen av flere dansekompanier og undervisningstilbud.

- Dette vil bidra til å styrke attraktiviteten til Institutt for musikk og dans, sier Jens T. Larsen.

 Her er resultatet av undersøkelsen:

 Studierelevans

  1. NMH, Instrumental/Vokalpedagogikk 96-02 4,62
  2. Høgskolen i Tromsø, 3-årig Faglærer i musikk 06 4,57
  3. Universitetet i Stavanger, Faglærer jazz 05-06 4,54
  4. Barratt Due, Faglærer 4,53
  5. Barratt Due, 4-årig InstrumentalVokalpedagogikik 4,51
  6. Universitetet i Stavanger, Faglærer klassisk 01-02 4,44
  7. NTNU, 05-06 4,42
  8. Barratt Due, 4-årig musikerutdanning 4,37
  9. NMH, Musikkpedagogikk 01-05 4,37
  10. Griegakademiet, PPU heltid og deltid 4,23
  11. NMH, Utøvende klassisk 06 4,20
  12. NMH, Kirkemusikk 01-05 4,19
  13. NMH, Utøvende klassisk 01-02 4

Sist oppdatert av (02.10.2008)

Skriv ut artikkel print symbol
FORNØYD INSTITUTTLEDER: Jens T. Larsen