– Lærte utrolig mye på svært kort tid


I slutten av september reiste grunnskolelærerstudentene som tar engelsk som fag på studietur til York. – Selv om utvekslingsoppholdet kun varte i to uker, fikk vi ganske mye ut av det, forteller student Rebekka Seglem.

Studentene som har valgt engelsk som fag på grunnskolelærerutdanningene 1.-7.trinn og 5.-10. trinn reiste i september på studietur til York i England.

Fikk oppleve mye

Lærerstudentene måtte selv organisere turen fra A til Å, og stod ansvarlige for alt fra å bestille flybilletter til å planlegge dagsutflukter. Det faglige innholdet var det Norwegian Study Centre i York som stod for.

 – Foreleserne ved senteret holdt veldig interessante forelesninger innen ulike temaer som «Social Linguistics and Literacies», «Current Affairs», «English Didactics», og «Litterature». Det var veldig givende og lærerikt, forteller studentene.

De syntes York var en veldig vakker by, og forteller at de fikk oppleve svært mye i løpet av relativt kort tidsperiode. Studentene fikk blant annet reise til Whitby og andre steder i nærheten, deriblant innspillingsstedet for den kjente serien «Heartbeat», som i en årrekke ble sendt på NRK. Studentene forteller at de fikk oppleve at det er fullt mulig å la seg internasjonalisere også over en kortere periode.

Blitt stødigere i engelsk

Selv om det kan være fristende å ty til norsk når man reiser på en studietur sammen med sine medstudenter, forteller studentene at de konsekvent prøvde å bruke engelsk når de konverserte med hverandre.

Både for å ta hensyn til utvekslingsstudent Maria Palomino Banon fra Universitat Autònoma de Barcelona, men også fordi de ønsket å forbedre sine engelskkunnskaper.

 – Vi prøvde hele tiden å snakke engelsk med hverandre, litt fordi Maria ikke snakker norsk, men også for vår egen del. Etter hvert ble det en vanesak, og vi tenkte egentlig ikke mye over det til slutt, sier Ingrid Marie R. Neumann og legger til at hun føler hun har utviklet sine språkferdigheter og blitt mye stødigere i engelsk.

 – Store sosiale forskjeller

Noe av det studentene synes var mest givende med utvekslingsoppholdet, var å oppleve hvordan britiske elever opptrådde og at de fikk lære mer om forskjellene mellom det britiske og det norske skolesystemet.

 – Vi fikk observere elever i ulike undervisningssituasjoner. Noen av oss fikk være fluer på veggen i en 5. klasse og andre hos de minste barna i kindergarden. Alt var i grunnen veldig ulikt fra det vi er vant med i Norge. For eksempel var det stort fokus på å være klassens representant mens vi var der. Mange av dem ønsket å bli det, og de holdt tale for å bli valgt. Denne ordningen blir nok ikke verdsatt i like stor grad hjemme, sier Ingrid Neumann.

De la også merke til at det kunne være store sosiale forskjellene mellom elevene. Dette ble tydelig spesielt i lunsjen når man kunne se hvem som fikk sponset skolemat, og hvem som ikke hadde behov for dette.

 – I tillegg hadde de ikke fokus på fremmedspråk. Det var ingen undervisning i andre språk enn engelsk, og det var noe flere av oss reagerte på, sier Jasica Shankar.

 

Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: Privat


Sist oppdatert av Maria Gilje Strand (10.11.2016)

Skriv ut artikkel print symbol
Bildet viser en av de flotte bygningene i nærområdet rundt den engelske byen York.
I slutten av september reiste grunnskolelærerstudentene som tar engelsk som fag på studietur til York.