Prisen du får for å strekke deg litt lenger


De tok tak i et musikalsk verk som ingen andre turte å ta tak i. Det resulterte i mange nye spennende oppdrag. Nå er Song Cirkus, som består av ansatte og tidligere studenter ved Institutt for musikk og dans ved UiS, nominert til Spellemannsprisen.

Song Circus er et vokalt,- samtids- kammerensemble som består av profesjonelle improvisasjonsvokalister – alle med tilknytning til Institutt for musikk og dans (IMD) ved Universitetet i Stavanger. Nå er ensemblet nominert til Spellemannsprisen i klassen samtid for albumet «Anatomy of Sound».

Både fritt og skolert
Ensemblet så dagens lys i 2008, da Liv Runesdatter ønsket å starte opp noe nytt. Hun ville ikke ha hverken ferdige sangere eller et ferdig ensemble, men hun ønsket å bygge ett kammerensemble der de involverte utviklet seg gjennom musikalske prosjekter. 

Hun var på let etter sangere som var villig til å jobbe hardt og som alle hadde noe eget, en kombinasjon av det frie og skolerte. 

– I begynnelsen var halvparten av oss musikkstudenter ved Institutt for musikk og dans i Bjergsted. Det tror jeg var en stor fordel og en viktig suksessfaktor for oss, da vi fikk mulighet til å øve hinsides mye, sier kunstnerisk leder for Song Circus, Liv Runesdatter, og legger trykk på ordet hinsides.

Øving gjør mester
Øving er noe av det medlemmene i Song Circus setter aller høyest, og øving gjør som kjent mester. For musikk med stor grad av tonal, klanglig og rytmisk kompleksitet, er det først når man har øvd veldig mye, og det sammen, at en klarer å slippe materialet helt og det begynner å leve sitt eget liv og får sin egen klang, ifølge Runesdatter.

Song Circus sin særegenhet er den imponerende paletten av lyder og uttrykk, samt de ulike stemmene som gir en unik kvalitet til den kollektive lyden av ensemblet. For det finnes en rekke store stemmer i ensemblet, som består av Anita Kaasbøll, Liv Runesdatter, Eva Bjerga Haugen, Maria Norseth Garli, Stine Janvin Motland, Rønnaug Bakke og Signe Irene Time. Alle har enten vært studenter eller ansatte ved Institutt for musikk og dans ved UiS, og både Bjerga Haugen, Runesdatter, Kaasbøll og Bakke er fremdeles ansatte ved instituttet.

Ensemblet har spesialisert seg på tolkningen av samtidsmusikk, og de jobber stadig med å utforske stemmen, ofte gjennom prosjekter som kombinerer moderne musikk og improvisasjonsbasert musikk. De har også rukket å få oppmerksomhet for sine forestillinger og for tolkningen av flere komplekse og sjelden utført stykker, og konsertene deres har blitt kringkastet av radio- og TV-stasjoner i både Norge og Tyskland.

Et verk ingen turte å ta i
Albumet «Anatomy of Sound» markerer både den første utgivelsen fra samtidsensemblet og det ferske samarbeidet med Morten Lindberg i Lindberg Lyd, som har blitt nominert til Spellemannsprisen flere ganger og som er nominert igjen i år i kategorien «Årets produsent». Albumet presenterer to verk, skrevet for og dedikert til ensemblet, av komponistene Ruben Sverre Gjertsen og Ole-Henrik Moe.

Dette er verk som få, eller ingen, ensembler tidligere har turt å ta tak i. Hovedverket på utgivelsen er skrevet for ensemblet av komponist Gjertsen, mens Moe sitt verk har blitt liggende i en skuff helt til det nå ble tatt frem igjen, forklarer Runesdatter. «Anatomy of Sound» ble spilt inn i Uranienborg kirke i Oslo, og selve opptaket er gjort i surroundformat og i hele 8 ulike lydkanaler. 

 – Vi utviklet dette verket i samspill med Ruben og Ole-Henrik, som begge er blant de fremste, mest interessante komponistene vi har her til lands. I tillegg fikk vi med oss Morten, som er i en særklasse når det kommer til opptak og produksjon i surround, så du kan godt si at vi har vært så heldige at vi har fått med oss de mest kompetente lydteknikerne og musikerne på laget i arbeidet med dette albumet, sier Runesdatter. 

Vil stå for ettertiden
Takket være surrounden, får sporene på platen et fascinerende tredimensjonalt lydbilde. Men å spille inn et album i surroundformat, har gjort selve prosessen både mer arbeidskrevende og mye dyrere enn det i utgangspunktet hadde trengt å være. Men det var ifølge Runesdatter verdt hver eneste krone. 

 – Det er en utgivelse vi håper vil stå for ettertiden, både fordi det er første gang disse verkene blir innspilt, men også fordi det er tilgjengelig i alle formater. Ettersom Rubens verk er skrevet for framføring i 8 kanaler, var det viktig for oss at det reflekteres i utgivelsen. Det er mye blod, svetter og tårer som ligger bak, og da er det ekstra deilig å se at også andre verdsetter arbeidet vi har lagt ned, sier Runesdatter, som ble veldig overrasket og glad når hun fikk vite om nominasjonen til Spellemannsprisen.

Bar på en stor hemmelighet
Selve telefonen om nominasjonen fikk medlemmene i Song Circus allerede før jul, men da fikk de også streng beskjed om å ikke fortelle det til noen før det ble offentliggjort. Det synes Eva Bjerga Haugen var ganske vanskelig.

 – Det var litt anstrengende å holde det inni seg, så det var godt å endelig kunne slippe jubelen løs, sier Bjerga Haugen og ler.

Førstkommende lørdag, den 30. januar, vil hun være til stede i Oslo Spektrum sammen med de andre medlemmene av Song Circus. Da blir det rød løper, kjoler, glitter, glam og alt som hører til en skikkelig Spellemannsfest.

En ære å bli nominert
Selve vinnersjansene har medlemmene i Song Circus ikke tenkt så mye på, og Bjerga og Runesdatter forteller at de synes det er en ære i seg selv «bare» å bli nominert.

 – De andre utgivelsene i samme kategori er unike og veldig gode, så jeg tror det kommer til å bli en vanskelig avgjørelse for juryen, sier hun.

Albumet «Anatomy of Sound» er tilgjengelig på Blu-ray og hybrid SACD. 

Du kan høre på albumet ved å følge denne lenken.

 

Tekst: Maria Gilje Torheim
Foto: S.C Gjertsen

 


Sist oppdatert av Maria Gilje Strand (27.01.2016)

Skriv ut artikkel print symbol
Bildet viser medlemmene i Song Cirkus, som er nominert til Spellemannsprisen i klassen samtid.
Song Cirkus er nominert til Spellemannsprisen i klassen samtid for albumet «Anatomy of Sound».