Hva jobber du med?


UiS er tilstede i de kanaler hvor våre målgrupper er. I dag betyr det i stor grad sosiale medier. UiS ønsker enda større bredde i saker som deles, og oppmuntrer alle ansatte til å formidle sitt fagfelt på sosiale medier.

UiS ønsker alle ansatte velkommen til å følge universitetets sosiale medie-kanaler. Vi ønsker dessuten flere bidrag fra ulike aktiviteter på UiS, og oppfordrer ansatte til å sende inn bilder/videosnutter av sin arbeidshverdag.  

Aktuelle situasjoner kan være som følger:

  • Jobber du med et forskningsprosjekt? Ta et bilde av en forskningssituasjon eller et forskningsobjekt, og gi en kort beskrivelse av hva motivet viser. Skriv gjerne på engelsk. Her er et forskningseksempel fra petroleum på UiS sin Instagram-konto:


     
  • Seminarer, forelesninger og prosjekter som inkluderer studentaktivitet. Gi en kort beskrivelse av hva motivet viser. Husk å få tillatelse av studenter og andre til å poste bilder på sosiale medier. Her er et annet Instagram-eksempel fra et DNA-kunstprosjekt med masterstudenter i biologisk kjemi:


     
  • Hvordan er din arbeidshverdag? Hverdagen har også sin sjarm, og det som er en vanlig syssel for deg, er kanskje eksotisk for oss andre. Del så gjerne med oss! Her er et filmsnutt-eksempel fra Facebook som viser utendørs naturfagsundervisning med primitive kastemaskiner:

Bilder/video tatt med mobiltelefon har så absolutt god nok kvalitet til dette formålet. Send bilder/video med forklarende tekst til respons@uis.no. Det er strategi- og kommunikasjonsavdelingen (SKA) som er ansvarlig for oppdatering og vedlikehold av UiS’ sosiale medier-kontoer.

Seks kanaler
Sosiale medier kalles brukerstyrte medier fordi det er brukerne selv som i stor grad produserer innholdet. Universitetet i Stavanger er aktive på flere sosiale medier: Facebook, Twitter, Instagram, You Tube, Linkedin, Periscope og Snapchat. I disse kanalene når vi ut til titusenvis av personer i ulike målgrupper.

Målgruppene for UiS er studenter, potensielle studiesøkere, samfunn og næringsliv, ansatte, media og allmennheten for øvrig. Målet med UiS’ sosiale medie-aktivitet er først og fremst å knytte tettere kontakt med studenter – tidligere, nåværende og fremtidige. Med daglige poster oppnår universitetet god synlighet nasjonalt og kjennskapen til UiS blir bedre.

Her finner du UiS:
UiS på Facebook: Facebook er verdens største sosiale nettverk, 3.2 millioner nordmenn er registrert på "fjesboka". Facebook er en gratis markedsføringskanal, med fantastisk potensial for viral spredning. Informasjon spres av brukerne selv i ulike kanaler, det er en fin og «utvungen» form for markedsføring. UiS har nær 13 000 følgere på Facebook.

UiS på Twitter: Twitter er en mikrobloggingstjeneste som lar brukerne sende og lese andre brukeres oppdateringer - på engelsk kalt tweets. Dette er tekstbaserte meldinger bestående av inntil 140 tegn. UiS har godt over 5000 følgere på Twitter. Postene er hovedsakelig forskningsrelaterte og samfunnsorienterte.

UiS på YouTube: På YouTube legger UiS ut reklamefilmer, informasjonsfilmer, forskningsformidling som for eksempel forsker-standup fra Forskningsdagene og undervisningsmateriell. NettOp har hovedansvar, med hjelp fra SKA, for å legge ut materiell på Youtube. SKA hjelper også forskere med å formidle sin forskning på video.

UiS på Instagram: Instagram er en gratis foto/video-delingstjeneste og et sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Instagram har i dag 150 millioner registrerte brukere. UiS har nær 2200 følgere på Instagram.       

UiS på Linkedin: LinkedIn er et sosialt nettverk som brukes hovedsakelig i forretningsøyemed. Nettverket har 313 millioner registrerte brukere (2014) og brukes til å samle profesjonelle kontakter og forretningsforbindelser. Det kan benyttes av brukere til å finne jobber, ansette og til å bli oppdaget. UiS har over 20 000 følger på Linkedin, og foruten å dele ledige stillinger postes også aktuelle nyheter.

Periscope: Periscope er en ny tjeneste for strømming av levende video på nettet, drevet av Twitter. Med mobilkameraet og et par enkle trykk kan man sette opp og starte en direktesending med et potensielt stort nedslagsfelt.  Periscope har en tett integrasjon med følgermassen man har bygget opp på Twitter.

Snapchat, brukernavn: unistavanger: Snapchat er en mobilapplikasjon for deling av foto og video. Brukerne kan ta bilder, spille inn video, dele historier, legge til spesialeffekter (tekst og tegning), og sende disse som meldinger (kalt snaps) til en valgfri liste av mottakere.  Levetiden på snaps blir bestemt av avsenderen selv, vanligvis regulert til opptil 10 sekunder. Etter valgt tidsgrense vil bildet eller videoen bli slettet fra mottakerens enhet og selskapets servere. UiS har rundt 300 følgere på Snapchat, og vil satse mye på denne kanalen i kommende år.

 


Sist oppdatert av Siri Jeanette Pedersen (13.08.2015)

Skriv ut artikkel print symbol