Kronprinsen begeistret for student-elbil


Kronprins Haakon lot seg inspirere av UiS-studentenes egenbygde racerbil. Ikke minst var han fornøyd med at studentene satser elektrisk!

I et fullsatt auditorium på Universitetet i Stavanger deltok Kronprinsen i avdukingen av årets bilmodell fra studentforeningen ION Racing onsdag.

Se video av hele arrangementet 

– Det er utrolig inspirerende å treffe unge mennesker som har innovasjonsevne, gjennomføringskraft og entreprenørskap i blodet, sa Kronprins Haakon i sin gratulasjonstale.

ION Racing består av 65 studenter ved UiS, som hvert år bygger en ny racerbil. Den deltar de med i verdens største konkurranse for ingeniørstudenter, Formula Student.

– Framoverlent
For andre år på rad satser stavangerstudentene på el-motor. Det slo an hos Kronprinsen.

– Elbil er både framoverlent, miljøvennlig og et symbol på at vi kan få til vekst og ny industri på en bærekraftig måte. Dere studenter er eksponenter for en ny generasjon som ser løsninger og finner måter vi kan leve på framover, som ikke tar fra de generasjonene som kommer etter oss. Det tenker jeg er bra, og det er slik vi kommer til å forme Norge i årene framover, sa Kronprins Haakon.

Framtidens ingeniører
Studentene har lagt ned utallige arbeidstimer gjennom hele året for å utvikle en racerbil med best mulig egenskaper. 20 av dem har skrevet bacheloroppgave basert på arbeidet de har gjort med årets modell.

– Vår visjon er å skape framtidens ingeniører. Og det mener vi er ingeniører som kommer ut av universitetet med allerede relevant erfaring. Nettopp det gir ION Racing sine studenter. Vi gjør teoretisk kunnskap om til praktisk erfaring, sa studentforeningens markedsansvarlige, Elias Moland.

Han og teamleder Erik Vassøy Olsen kunne avsløre at årets bilmodell skal hete «Mjölnir». 

Problembasert læring
Rektor ved UiS, Marit Boyesen, gratulerte også studentene med det de har fått til.

– ION Racing står for noe av det vi aller mest ønsker å få til på Universitetet i Stavanger: Et aktivt studentmiljø hvor man får mulighet til å bruke teoretisk lærdom på konkrete problemstillinger, sa Boyesen.

– UiS arbeider for å få entreprenørskap inn i alle studieprogrammer, og legger til rette for at studenter skal kunne skrive bachelor- eller masteroppgave i samarbeid med en bedrift eller organisasjon. Vi er overbeviste om at denne typen problembasert læring gir mer inspirerte studenter og bedre arbeidskraft når de forlater universitetet med en akademisk grad, sa Boyesen.

Tekst: Leiv Gunnar Lie
Foto: Elisabeth Tønnessen


Sist oppdatert av Leiv Gunnar Lie (22.05.2015)

Skriv ut artikkel print symbol