UiS til topps i Forsker grand prix


Torsdag gikk Cecilie Haraldseid fra UiS seirende ut av den regionale finalen av Forsker grand prix. Nå skal hun representere regionen sammen med Elin-Johanne Katle fra SUS i den nasjonale finalen i Oslo lørdag 27. september.

Hun elsker rosa og vurderte å bli festplanlegger. Heldigvis for den akademiske verden, ble hun forsker, og i går kveld stakk Cecilie Haraldseid fra Institutt for helsefag av med seieren i Forsker grand prix.

– Dette var veldig gøy – overraskende, men gøy, sier hun minutter etter at hun har mottatt vandrerpokalen i Folken.

Påvirker læringsprosessen?
Haraldseid har utviklet et nytt innhold på et nettbrett som studentene på sykepleierutdanningen ved UiS kan bruke til å trene på ferdigheter med. Hun skal videre i sitt forskningsarbeid studere hvordan bruk av denne type teknologi påvirker læringsprosessen til studentene.

– Jeg har jobbet mye for å få presentasjonen min så bra så mulig, så det var kjekt å få uttelling for det. Jeg liker å formidle, og kanskje viste det litt igjen og at det var det som gjorde at jeg vant? Jeg håper det, sier hun og smiler.

Kvelden gikk fort, og hun husker lite av tilbakemeldingene fra dommerne, men håper at både publikum og dommerne lærte en del av det hun jobber med som doktorgradsstipendiat ved Institutt for helsefag ved UiS.

Hjelp fra studentene
Innholdet på det spesielle nettbrettet, utviklet hun sammen med tredjeklassestudenter på sykepleien. På forhånd hadde hun intervjuet studentene, og fått vite at de ønsket å få flere kritiske spørsmål underveis i en læringsprosess. Sammen med eksperter utarbeidet Haraldseid en rekke oppgaver studentene kan løse på nettbrettet.

I tillegg fikk hun med seg forelesere ved sykepleierutdanningen ved UiS til å tydeliggjøre hva som var forventet at studentene skulle lære etter å ha utført de ulike oppgavene.

Populært verktøy
– 
Fordelen med dette er at studentene selv kan øve på oppgaver og scenarioer de skal lære, så mange ganger de vil. Og teknologien gjør dette tilgjengelig bare ved hjelp av et tastetrykk. Nettbrettet har blitt lånt ut til studenter mange hundre ganger allerede, og vi har fått gode tilbakemeldinger, sier Haraldseid.

Bruken av nettbrettet krever at tre studenter går sammen i en gruppe der en av dem fungerer som pasient, en som instruktør og en som sykepleierstudent. Instruktøren skal guide studenten gjennom scenarioet med å pleie pasienten. Studentene blir på denne måten guidet og instruert av nettbrettet. De får beskjed om de gjør noe feil underveis, og til slutt får de tilbakemelding på hva de gjorde bra og dårlig. 


Sist oppdatert av Maria Gilje Strand (17.10.2014)

Skriv ut artikkel print symbol