Studenter løfter fram generasjon Y


- Generasjon Y. Det er meg, det er oss. Vi er framtiden, sier leder for Serviceforum, Amalie Børufsen. Torsdag 13. mars er det igjen klart for Serviceforum sin årlige næringslivskonferanse for hotell-, restaurant- og reiselivsbransjen, på Norsk hotellhøgskole ved UiS.

Med årets tema «Generasjon Y – med verden for våre føtter», ønsker Serviceforum å se nærmere på den såkalte generasjon Y som målgruppe for hotell-, restaurant- og reiselivsbransjen. Det vil også fokuseres på framtidens trender og muligheter, bærekraftig utvikling og hvordan man kan fremme Norge som reisedestinasjon.

Med disse temaene på agendaen, ønsker Serviceforum å presentere morgendagens ledere for næringslivet. Generasjon Y vil sakte men sikkert ta over arbeidsmarkedet, og det er derfor viktig at bransjen tilpasser og utvikler seg i takt med dagens generasjon.

– Målet med fagkonferansen er å knytte næringslivet og studentene tettere sammen, sier Børufsen som går andre året på bachelor i reiselivsledelse.

«Unge når vi kan, voksne når vi må»
I planleggingen av årets fagkonferanse har Serviceforum hentet inspirasjon fra Imsdal-reklamen om generasjon Y. Glasurgenerasjonen, konfektgenerasjonen, curlinggenerasjonen. «Unge når vi kan, voksne når vi må». Det finnes utallige måter å omtale dagens generasjon på.

– Det har blitt så mye fokus på vår generasjon. Vi har blant annet blitt kalt «curlinggenerasjonen», fordi enkelte påstår at foreldrene koster bort problemene for oss så vi kan gli gjennom livet, forteller Børufsen.

Børufsen mener de negative holdningene til dagens unge er noe ufortjent. Generasjon Y er ressurssterk og hardtarbeidende og får til mye, og dette vil Serviceforum belyse. Hun mener mange unge nå til dags har tid, penger og mulighet til å gjøre det de har lyst til.  

– Vi har muligheten til å ta oss tid til det vi har lyst til. I dag kan man for eksempel ta seg et friår bare for å reise, oppleve verden og skape minner. Vi har friheten til å gjøre det, sier Børufsen.

Kult å være norsk
På den andre siden har dagens generasjon fått øynene opp for gamle tradisjoner, forteller Børufsen. Folk går med Mariusgensere og dyrker norske mattradisjoner igjen. Dagens unge er opptatt av å finne røttene sine og ha fokus på det tradisjonelle norske.

– Alt er blitt så internasjonalt, så nå er det kult å være norsk igjen, sier Børufsen.

Det er også et stadig økt fokus på at ting skal være lokalt, og ikke minst bærekraftig. Unge er bevisste og stiller høye krav til at ting skal være forsvarlig, samtidig som det skal følge dagens teknologiske utvikling.

– I dag skal alt være tilgjengelig med et klikk. Vi har ikke tålmodighet til å vente på ting, sier Børufsen.

Fullspekket program
Årets fagkonferanse vil bli den tjuefemte i rekken. Børufsen forteller at fjorårets fagkonferanse var så bra, at den nesten ikke lar seg toppe.

Programmet for konferansen er fullspekket med interessante foredrag knyttet til årets tema. Even Sandvold Roland, Kristin Krohn Devold og Elisabeth Ø. Rasmussen er noen av foredragsholderne som kommer til konferansen.

Senere på kvelden arrangeres det bankett med festmiddag og underholdning på Scandic hotell, hvor deltakerne får mulighet til å mingle seg i mellom.

Oppfordrer til studentengasjement
Serviceforum er en non-profit studentorganisasjon, styrt av frivillige studenter som går på Norsk hotellhøgskole ved UiS. Børufsen vil gjerne oppfordre andre studenter til å engasjere seg ved siden av studiene. Hun påpeker at det i dag er vanlig å ha en deltidsjobb utenom studiene, og at det derfor er viktig å ha noe annet å vise til når man skal ut å søke jobb etter endt studie.

– Undersøkelser viser at arbeidsgivere leter etter folk som engasjerer seg, sier Børufsen.

Børufsen mener også at engasjement i studentorganisasjoner er bra for selvutviklingen. Dette er noe hun selv har erfart. Hun forteller at hun tidligere var veldig sjenert, men at dette er noe hun har fått jobbe med som leder for Serviceforum. På ett snaut år har Børufsen gått fra å være den sjenerte jenten i klassen som ikke turte å rekke opp hånden, til å bli en av dem som tar til ordet mest i klasserommet.

– Engasjement i studietiden er nøkkelen til resten av karrieren din, avslutter Børufsen.

Les mer om Serviceforum og næringslivskonferansen.

Meld deg på konferansen.

Tekst og foto: Camilla Brandt

 


Sist oppdatert av Camilla Brandt (10.03.2014)

Skriv ut artikkel print symbol