Stor interesse for MOOC


Mange møtte opp da to MOOC-eksperter delte erfaringer om de nettbaserte undervisningskursene.

Mandag 3.februar gjestet dr Jen Ross og Jeremy Knox Universitetet i Stavanger. De to kommer fra The University of Edinburgh, og var invitert til UiS for å fortelle om MOOC.

MOOC (Massive open online course) er universitetskurs som tilbys over Internett. Det finnes flere tilbydere av MOOC. Den største av disse, Coursera, samarbeider med 108 utdanningsinstitusjoner og tilbyr nærmere 600 kurs.

The University of Edinburgh lanserte sin første MOOC i fjor. Ross og Knox hadde gode råd til andre som vurderer å starte opp kurs.
- Det er to ting som er viktig å tenke på. Det første er hvem er potensiell målgruppe, og det andre er hva design man velger. Vi har sett mange design som ikke virker, sier Ross.

Less is more
De to understreker at det er andre forventninger til MOOC nå enn for bare ett år siden. De har selv erfart at man med fordel kan begrense innholdet i kursene.
- For mye innhold er overveldende. Det viser seg at «less is more», sier Ross.

De har også erfart at selv om kursene er nettbasert og foreleserne har lite kontakt med studentene, er det viktig at studentene kan «se» foreleseren.
- Selv om foreleserne ikke skal være rockestjerner, vil de som følger kurset gjerne se deg på video. Da vi skulle i gang med andre runde, var de fleste forberedt på det, sier Ross.

Gjennom MOOC kan universiteter blant annet styrke omdømmet og rekruttere til studier med studieavgift. Ross og Knox minnet om at studenter ikke er en ensartet gruppe, men har ulik alder, livssituasjon og geografisk spredning.

Rundt 60 nysgjerrige møtte opp til den åpne forelesningen som var i regi av NettOp og Det humanistiske fakultet.


Sist oppdatert av Karoline Reilstad (11.02.2014)

Skriv ut artikkel print symbol