Bra trøkk på Åpen dag


Fra tidlig i dag morges til i ettermiddag har det vært et yrende liv på Universitetet i Stavanger. Fagmiljøene har presentert studietilbud, og rundt 2000 videregående elever har snust på mulighetene ved UiS.

Mest futt var det kanskje på standen til kjemi, miljø og biologisk kjemi hvor diverse eksperimenter ga både fyrverkeri og dampaktig røyk av et slikt omfang at brannalarmen gikk. Det var UiS-studentene Erik G. Dirdal, Chandrakala Arulanatham, Anita Ashabalaei, Pei Cheng Chua og Hamidreza Sefidroodi som ivrig presenterte kjemiens potensial til nysgjerrige forbipasserende videregående elever.

Åpen dag arrangeres hvert år ved Universitetet i Stavanger. Det er dagen hvor alle utdanningsområdene ved UiS har stands i ulike bygg på campus. Elevene som kommer får også tilbud om omvisninger, anledning til besøk på ulike laboratorier og forelesninger innenfor ulike fagområder.

Kanskje kjemi
Marthe J. Blikra som har gått IB-linjen ved St. Olav videregående skole i Stavanger, ønsker å ta en ingeniørutdanning ved Universitetet i Stavanger, kanskje noe med kjemi, i hvert fall noe med realfag.

– Jeg tror at hvis jeg tar en ingeniørutdanning, så kan jeg få en jobb med god lønn. Jeg slipper også å gå turnus slik det er vanlig i for eksempel helsesektoren, tror Blikra.

– Hvorfor ønsker du å studere ved UiS?

– Jeg har prøvd å bo utenlands, men vil nå gjerne bo i Stavanger igjen. Så lenge mulighetene ved UiS er så bra som de er, vil jeg helst studere hjemme. Det er mye kjekt å studere her, sier Blikra.

På Åpen dag fikk Blikra samtale med ansatte og studenter som presentere sine fagområder. Kjemistudent Tina Marie Ave anbefalte kjemifaget.

Gode jobbmuligheter
Aina Bratland fra Eilert Sundt videregående skole i Farsund er ganske sikker på at hun vil begynne å studere ved UiS til høsten.

– Jeg ønsker å ta sivilingeniørstudiet i industriell økonomi og petroleumsøkonomi som bachelor i tillegg. Jeg tror det er gode jobbmuligheter med en slik utdannelse. Det er et bredt spekter av fag og jeg vil da få en utdanning innen måte teknologi, økonomi og ledelse, sier Bratland.

– Hvorfor ønsker du å studere ved UiS?

– Jeg har bodd her litt før og trives veldig godt i Stavanger. Det er også et veldig bra miljø for olje og teknologibedrifter, slik at det nok blir gode jobbmuligheter når jeg er ferdig med studiene, sier Bratland.

Lærerdrømmen
Ved grunnskolelærerstanden fikk to elever fra St. Olav videregående skole svar på det de lurte på fra studiekoordinator Dagny C. Opsal ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk.

Jeg ikke bare tror at jeg skal bli lærer, jeg vet det helt sikkert. Dette er noe jeg alltid har drømt om. Jeg slet selv litt de første årene på skolen og vet derfor en del om hva læreren kan bidra med. Skolen trenger gode lærere, sier en av elevene engasjert.

UiS tilbyr begge grunnskolelærerutdanningene. Du kan altså velge om du vil utdanne deg til lærer for 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn. Et annet alternativ er det femårige lektorprogrammet i humanistiske fag. Dette gir kompetanse til å undervise i to fag på videregående skole, og på mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen.

Energiutfordringer
Åpen dag hadde mange spennende forelesninger å tilby nysgjerrige og vitebegjærlige. Siri Kalvig, meteorologen som er stipendiat ved UiS, holdt en godt besøkt forelesning om naturens krefter og morgendagens energiutfordringer.

– Vind- og vannkraft vil bli viktig i framtiden. Da trenger vi ingeniører som har utdanning innenfor disse områdene, sa Kalvig til elevene fra videregående skole som møtte opp for å høre på.

Kalvig tok publikum med ut i solsystemet for å sette naturforholdene på jorden inn i et større perspektiv. Hun snakket om likhetene mellom hav og himmelrommet og forklarte de enorme kreftene i en tsunami. Kalvig understreket at også katastrofen i Japan må ses i lys av verdens kraftbehov.

– Vi har atomkraftverk på mange jordskjelvutsatte steder. Det er en kalkulert risiko, fordi vi trenger energi.

Hun appellerte til de unge om å søke på ingeniørutdanningene ved UiS.

– Hvordan vi skal løse verdens energiutfordringer uten å ødelegge ressursgrunnlaget er vår tids største utfordring. Den trenger vi ingeniører for å løse, sa Kalvig.

Ungdommen i statistikken
– Alder er både biologisk og sosialt bestemt, akkurat som kjønn og etnisitet, sa sosiolog Erik Fossåskaret til en lydhør forsamling under sitt foredrag under Åpen dag.

– Er det for eksempel slik at dere får andre forbilder når dere blir eldre? Er det Rihanna som gjelder også når dere er 70, spurte sosiologen, før han viste at det finnes mange måter å forklare forskjeller i alder og kjønn på.

– Sosiologi dreier seg om å se verden fra flere perspektiver samtidig. Hvor går grensen mellom mobbing og flørting for eksempel?

I presentasjonen sin av sosiologifaget tok Fossåskaret også utgangspunkt i rapporten ”Slik er ungdommen!”, som ble utgitt av Norsk Monitor i høst. I rapporten kommer det blant annet fram at gutter i alderen 15–20 år gir mer blaffen i helsa si enn det jenter i samme alder gjør. Jentene derimot er mer urolige for framtida enn hva guttene er.

– Sosiologi er læren om hvilke krefter som holder mennesker sammen og hva som skaper endring. Det er både komplekst og spennende, sa Fossåskaret, til sitt unge publikum som tydelig kjente seg igjen i tall og statistikk.

Konglefilm
Filmen ”Helt kongle”, som er laget av to tidligere fjernsynsstudenter ved UiS, ble også vist under Åpen dag. I filmen møter du en reporter og en fotograf som lager et tv-program som heter Fjernsynssirkuset. I programmet reiser tv-teamet rundt og intervjuer personer med sære interesser. Etter hvert kommer tv-teamet også til en mystisk bygd hvor alle innbyggerne er identiske, både hva gjelder utseende og tankegang.

Under kortfilmfestivalen KinoKino i fjor fikk Kai Remi Hagen og Atle Bråthen studentprisen for filmen. Særlig imponert var juryen over filmens tekniske kvaliteter og dens uforutsette tvister. Det samme var publikummet under visningen i Arne Rettedals hus.

– Jurylederen mente filmen kunne vunnet hvor som helst, sa Hallgeir Skretting ved institutt for medie-, kultur- og samfunnsfag da han presenterte filmen og studietilbudet i mediefag ved UiS.

Tekst: Karen Anne Okstad, Silje Stangeland, Leiv Gunnar Lie og Thomas Bore Olsen.
Foto: Morten Berentsen


Sist oppdatert av Karen Anne Okstad (17.03.2011)

Skriv ut artikkel print symbol
Kjemistand på Åpen dag 2011. Foto: Morten Berentsen.
KJEMISTUDENTER MED FUTT: Fra venstre, Erik G. Dirdal, Chandrakala Arulanatham, Anita Ashabalaei, Pei Cheng Chua og Hamidreza Sefidroodi lagde så mye liv og røre på kjemistanden på Åpen dag at brannalarmen gikk. Foto: Morten Berentsen.
Ved kjemistand på Åpen dag 2011. Foto: Morten Berentsen.
RÅDVILL OG BOMBESIKKER: Kanskje vil Marthe J. Blikra (t.v.) være enda mer sikker på hva hun skal søke på etter at hun har snakket med Tina Marie Ave (i midten) som tar en bachelor i biologisk kjemi ved UiS. Aina Bratland (t.h.) fra Eilert Sundt videregående skole i Farsund er på sin side bombesikker på hvilket studium hun skal ta. UiS blir det uansett. Foto: Morten Berentsen
Dagny C. Opsal. Foto: Thomas Bore Olsen
HAR DU DET I DEG?: Mange elever benyttet anledningen til å ta en prat med studiekoordinator Dagny C. Opsal ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk for å få vite mer om lærerutdanningene ved UiS.

FØLG UIS I SOSIALE MEDIER