IT oppnår høythengende standard for kvalitetsstyring


IT-avdelingen ved UiS har oppnådd sin andre ISO-sertifisering. Denne gang er det kvalitetsstyringen av IT-prosessene ved universitetet som oppnår høy anerkjennelse.

–Vi er veldig stolte over å ha oppnådd sertifiseringen ISO 9001, som er verdens mest anerkjente standard for kvalitetsstyring, sier IT-direktør Marina Davidian ved UiS.

Alle typer virksomheter ønsker å yte kvalitet i sine tjenester, det være seg en bedrift i det private næringsliv, en intern IT avdeling i en virksomhet eller et universitet.

– For vår del handler det om å gjøre studenter og ansatte ved UiS fornøyde. Fornøyde kunder er verdt sin vekt i gull, sier Davidian.

På tvers av bransjer

Hun forklarer at et kvalitetsstyringssystem skal vise hvordan virksomheter styrer sine prosesser for å kunne levere tjenester som tilfredsstiller brukernes krav til kvalitet. ISO 9001 kan derfor brukes av alle typer virksomheter uavhengig av størrelse, produkter eller tjenester og bransje.

I fjor oppnådde UiS IT som første norske institusjon i universitets- og høgskolesektoren den første ISO-sertifiseringen, nemlig ISO 27001 som dreier seg om informasjonssikkerhet.

Sparer tid og penger

Fordelene ved å være ISO 9001-sertifisert er mange, ifølge IT-direktøren.

Blant annet bidrar det til oppnåelse av virksomhetsmål og det øker kundetilfredsheten. Dessuten gjør det ansatte og studenter i stand til å jobbe smartere, slik at de sparer tid og ressurser. Sertifiseringen kan redusere feil i saksbehandling og det bidrar til å motivere og engasjere medarbeiderne med tydelige og effektive interne prosesser.

– ISO-sertifiseringene har hatt sin pris i form av midler og ikke minst tiden benyttet, men det er vår klare oppfatning at sertifiseringene vil vise seg å være en god investering. De vil gi økt effektivisering av ressursbruk og ikke minst en investering i økt evne til omstilling og for å møte nye utfordringer, sier Davidian.


Sist oppdatert av Benedicte Pentz (22.09.2016)

Skriv ut artikkel print symbol